Oude ligfietslijst: bericht 24405

Van: Koen Van den Bergh <koen@m...>
Datum:  Wed Nov 6, 2002  4:14pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] Re: aparte voorwielaandrijving

6/11/2002 16:43:31, Klaas Verzijl <kve@o...> schreef:

>Dat kan, maar niet met een Mc Pherson (hoe schrijf je dat?) ophanging
>zoals de bij ons gebruikelijke velomobielen. Dat kan alleen als de
>vering eruitziet als een 90 graden gedraaide achterbrug (om een
>verticale as). Dat heeft een nadeel. Bij het inveren, wordt de
>spoorbreedte groter. En dat geeft veel extra rolwrijving bij het
>fietsen, dunkt me.

als je de achterbrug zoals je zegt niet draait maar op dezelfde manier toepast.
Dan kan je de
aandrijfassen een vaste lengte doen behouden middels je zorgt voor een
rechthoekige driehoek. De
ene bevestiging van de as ligt dan in het verlengde van het scharnierpunt van de
vork naar het
wiel. (het andere maakt gewoon in het verlengde van de as.)

Hoe je dat het wiel ook daadwerkelijk goed en mooi kan afveren weet ik niet
direct, tenzij op
een velomobiel waar je toch een omhulsel hebt. (kon even geen betere uitleg
verzinnen)

probeerseltje ter verduidelijking:

o k
K k
A k o : kader
Dooooooooooo c : cardan/as
Eckc v w v : vork
R c v w w : wiel
o c v w k : ketting
o c v w
o vcw

groeten
Koen -iets dat je in gedachten hebt, intypen is niet altijd zo gemakkelijk-