Oude ligfietslijst: bericht 21435

Van: "Bastiaan Welmers" <bastiaan@w...>
Datum:  Thu Jul 4, 2002  5:49pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] stuur

> Henk - heeft liefst een stuur met draadloze afstandsbediening en een
> boordcomputertje dat de kleinere slingeringen van de fiets afhandelt; Wt,
> dat is er nog niet? Dat valt me toch tegen van die techneuten - van Hanegem

Dit bestaat op bijna elke fiets als je er op kan fietsen zonder handen aan het
stuur. Maar niet met 99,99% zekerheid. Als je genoeg naloop (en aan andere
voorwaarden voldoet die ik nu ff niet kan verzinnen) hebt tenmiste.
Hetzelfde geld voor ABS en rembekrachtiging: dat zit op bijna alle trommelremmen
(die goed zijn afgesteld en waarvan de remblokken goed aan de trommel liggen)
zonder extra poespas. Maar ook niet met 99,99 % zekerheid(oververhitte remmen,
slechte afstelling en niet-ronde remblokken gooien roet in het eten), vandaar
dat ze het in de autoindustrie tegenwoordig elektronisch oplossen met
schijfremmen.

Natuurlijk is de sturing van een fiets ook mogelijk om via
microcontroller/elektronisch op te lossen alleen niet iets wat goedkoop zonder
dat het energie kost met 99,99% zekerheid werkt onder alle omstandigheden, wat
toch wel vereist is.
Want zoiets kost tegenwoordig aan motorkracht dermate energie dat dat te koste
gaat
van je snelheid als je dat Human Powered op wilt lossen. Maar je kan natuurlijk
nog met dikke accu's
gaan sjouwen.

Groeten, Bastiaan, ik miste een smiley vandaar dit bericht :-)

Vakantiestand, tijdelijk stoppen ligfietsmail:
mailtje naar ligfiets-nomail@yahoogroups.com
Na de vakantie weer terugzetten met
mailtje naar ligfiets-normal@yahoogroups.com of
mailtje naar ligfiets-digest@yahoogroups.com