Oude ligfietslijst: bericht 21430

Van: "Bastiaan Welmers" <bastiaan@w...>
Datum:  Thu Jul 4, 2002  5:16pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] banden en sporing

Toni:

> Ik had op mijn Flevo-Bike ook een SM liggen. De deelnemers aan de
> Fortenroute van vorig jaar weten nog wel hoe die eruit ziet. Ook CV
> bezoekers hebben hem nog kunnen zien. (Door omstandigheden weinig
> gebruik kunnen/hoeven maken van die fiets).
San marino zijn ook kinder-/vouwfietsbanden, die officieel niet meer dan 3,5 bar
kan hebben.
Ongeschikt voor snelle tweewieligen lijkt me, al was het alleen al omdat ze
vierkanter
zijn dan bv MC's.

Hij zat echter bij mij achter op de alleweder, en als je goed oplet tijdens het
pompen kan die
best tot 5 bar. Dan is het heerlijk, gebruikmakend van de dikte, omdat er toch
al zo weinig wieldruk
is op het achterwiel (of heeft een dikkere band toch een 'lagere
doorslagspanning' dan een dunne?
dat gevoel heb ik nu na 150 km op 28mm te hebben gereden)
Verder heeft de SM als voordeel dat ie zonder bandenlichter is te lichten.

Maar dat deze SM was versleten was duidelijk te wijten aan de sporing, omdat ie
al wel 1000 km op het achterwiel heeft doorgebracht, zonder noemenswaardige
slijtage. Als ie dan op het voorwiel in 100 km ineens heel deel versleten is,
zit 't 'm toch in de stuurinrichting.

> Toen ik gisteren naar mijn fietsenmaker ging om een nieuw bandje te
> halen, en ik aangaf dat ik geen SM meer wilde. Zij hij letterlijk:
> "Vredestein zijn ook kut banden". Hij vertelde dat hij had meegemaakt
> dat een band (nieuw) al in de showroom klapte.

Ik vind MC DD banden anders prima, beter dan bv continental TopTouring.
En ja, je moet wel goed opletten dat
de druk niet te ver oploopt als je showroom als broeikas gaat functioneren, en
je banden op druk houden tijdens het rijden (net als vrachtwagenbanden gaan
de wangen anders scheuren)
en ze niet jaren ongebruikt in de zon laat liggen.
Verder schijnt het ook erg handig te zijn dat je goed oplet (vooral bij die
dikke
banden) dat ze goed om de velg liggen. Ander piept de binnenband tussen velg en
hieldraad
door, en ja dat geeft een ferme knal.

> Het hoeft dus niet aan de sporing van je fiets gelegen te hebben.
Toch wel, want die kenda banden waren ook al door, terwijl ze ooit eens (200 km
ofzo) op een kinderfiets hebben doorgebracht zonder zichtbare slijtage.

Groeten, Bastiaan