Oude ligfietslijst: bericht 21422

Van: "K. en A.M. Jansen-Pullens" <apullens@h...>
Datum:  Thu Jul 4, 2002  12:56pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] spatbordje

Nou het is niet echt meer een spatbord als wel een spatlap. Preciezer: een
spatklep.
We zijn zo gewend aan die eeuwige vorm van een spatbord dat je er niet bij
nadenkt dat het nog anders kan en dat het geheel een heel andere vorm kan en
mag hebben.
Wat men verzonnen heeft: de spatklep zit vast aan 1 metalen buis (zo'n soort
waarvan je spatbord er vier nodig heeft). De klep zit ter hoogte van waar je
normale spatbord ophoudt. De vorm lijkt een beetje op een plectrum met een
uitsparing voor je band. Dit geheel staat haaks op je band en 'omklemt' je
band en een stukje velg aan beide zijden. Opspattend water wordt door deze
spatklep tegengehouden. De proefopstelling op CV demonstreerde dit.
Alleen al het feit dat je kunt kijken naar dit soort voorwerpen met een
andere, inovatieve blik vind ik al om te genieten.
Ik vernam dat het ontwerp van Bauke Muntz afkomstig is en dat verbaasd me
niks. Briljant.
Ik weet niet of het geheel in productie wordt genomen anders zou ik hem
graag zelf na willen maken. Met een stevige buis en een aluminium plaat kom
je een heel eind lijkt me. Je zou er met de bouw rekening mee moeten houden
dat het geheel niet te snel ombuigt. Misschien dan toch met 2 buizen
vastzetten?
Iemand die weet of het uiteindelijk in de winkel komt? En iemand met fotoos.

Koos, spatjes genoeg, maar heeft liever spatborden niet nodig, Jansen

Rob wrote:

Ik heb wel een bak water zien staan met een wiel erin en een stuk plexiglas
erover. Ik heb even gemist waar het dan over ging. Wat was er zo speciaal
aan dat spatbord?

Rob, is vandaag bij ACE geweest en het blijft een genot om tussen zoveel
ligfietsen te staan, Olde Agterhuis

  Reacties Auteur Datum
21426 Re: spatbordje André Vrielink Thu  7/4/2002