Oude ligfietslijst: bericht 20866

Van: "Bastiaan Welmers" <bastiaan@w...>
Datum:  Sat Jun 15, 2002  1:01pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] Duurdere spullen altijd beter ?

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: "Eddy Bont" <eddybont@w...>

> Een deraileur is eigenlijk maar een simpel apparaat, goedkope (10 Euro) doen
het net zo goed als duure
> (50+ euro), ik merkte geen verschil in schakelen.
> Wel merkte ik het verschil in duurzaamheid, duurdere verrotten net zo snel. De
kleine stelschroefjes zitten > na een tijdje meestal vastgerot (door pekel
vooral).
En vergeet niet dat dingetje waarmee je de kabel versteld. Daar heb ik altijd
ruzie mee (gehad).

> Waarom gaat de ketting van een gewone stadfiets ogenschijnlijk zo lang mee,
ik hoor nooit iemand
> zeggen dat hij daarvan de ketting moet vervangen.
> Stadfietsen gaan vaak jaren mee zonder onderhoud en toch zijn de tandwielen
nog niet versleten, komt het > door de dikkere ketting ?

Nee, dat komt omdat er niet geschakeld wordt met die ketting en omdat ie meestal
goed schoon blijft door
de kettingbeschermer. Zelfde geld voor brommer-, heftruuk-, brugophaal-, of weet
ik veel wat voor ketting zonder derailleur.

Ik heb nu 11 000 met een ketting op de ligfiets, en hij werkt nog steeds goed.
Geen enkele keer gebroken (afkloppen). Waarom? Omdat er niet meer mee geschakeld
wordt. Alleen in het begin, toen ik nog een derailleur had (4000 km met
derailleur schat ik)

Verder heeft vuil grote gevolgen voor de duurzaamheid van de ketting.
Aandrijvingen gaan niet voor niets zo lang mee op Questen en C-Alleweders en zo
kort op ATB's.

Groeten, Bastiaan