Oude ligfietslijst: bericht 20815

Van: tonilijst@l...
Datum:  Wed Jun 12, 2002  4:56pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] Helm testen/veiligheid (was Re: Reevu helm)

Kees schreef:

> De volgende formule is niet goed leesbaar, kennelijk zijn tabs verkeerd in
spaties

Jij gebruikt "X-Mailer: www.webmail.nl.demon.net" html voegt alle
spaties samen tot een spatie. Dan krijg je inderdaad die brij die jij
nu ziet.

Het Head Injury Criterion (HIC) wordt gedefinieerd als volgt:
max( (t2-t1) * ( (1/(t2-t1)) * integraal van t1 tot t2 a(t) dt)^2.5 )

> Uit de tekst is me niet duidelijk of mijn derde optie misschien al in 2) zit:
> 3) door het vervormen van de helm wordt energie opgenomen. Vooral het schuim
kan heel wat
> energie absorberen die daardoor niet meer naar je hoofd gaat.

Al die dingen houden op een of andere manier met elkaar verband:
F = m * a
U = F * s

Tijdens proeven worden meestal versnellingsopnemers gebruikt, vandaar
dat er ook altijd over versnellingen gesproken.

Wat betreft de vervorming van de helm: Inderdaad energie die gaat
zitten in het vervormen van je helm gaat niet zitten in het vervormen
van de schedel. Dat dus duidelijk een voordeel. Ook deze vervorming
uit zich weer in een lagere versnelling, kracht op het hoofd.

Nog maar een keer. Als je een helm gebruikt, en je valt er een keer
mee, gooi die dan onmiddelijk weg, ook al lijkt hij onbeschadigd.
Intern kunnen er ook beschadigingen opgetreden zijn die ervoor zorgen
dat je helm niet meer goed (genoeg) werkt.

Tot slot nog een opmerking over de effectiviteit van helmen. Nadat
australie de helmplicht voor fietsers had ingevoerd is het aantal
dodelijke slachtofers met 5% gedaalt. Het aantal fietsers is met 7%
gedaald. Het hogere risico per fietser wordt waarschijnlijk
veroorzaakt door de zogenaamde psygologische veiligheid, als je je
veiliger voeld ga je meer risico nemen, waardoor je weer op hetzelfde
risico niveau uitkomt.

Dit was volgens mij al het nuttige wat er over fietshelmen te
vertellen valt. Eventuee verder commentaar van mij gaat naar de
achtergrondlijst.

Toni

--
Trein vertraging? Laat het de NS ook weten! http://ns.ligfiets.net
Toni Cornelissen | Zet de BLOEMetjes buiten:

  Reacties Auteur Datum
20816 Helm testen/veiligheid (was Re: Reevu helm) edleijten Wed  6/12/2002