Oude ligfietslijst: bericht 20803

Van: bert gazendam <bert@g...>
Datum:  Wed Jun 12, 2002  10:32am
Onderwerp:  Re: [ligfiets] Orca klaarmaken voor vliegtuigreis

Lieven schreef:

>Begin juli ga ik men Orca meenemen per vliegtuig.
>Bij vorige fietsvakanties stopte ik men bukker , gedemonteerd in een grote
>fietsdoos die ik bij de fietsenboer kreeg.
>Nu met de Orca is die doos veel te klein uiteraard , en weet ik niet goed
>wat nu de beste manier is om mijn ligger schadevrij te transporteren.

Elk jaar wordt er weer een (soms felle) discussie gevoerd over het in plastic of
in een doos verpakken van de fiets.
Ik heb ervaring met beide.
Als je de voorbuis uit je fiets haalt, je stuur losmaakt, dan moet je fiets zo
in een KLM fietsdoos passen.
Zo'n heel grote doos kan je kopen op Schiphol bij de KLM ook al vlieg je niet
met ze.
Je moet je voorbuis er wel makkelijk uit kunnen halen. Heb je een voorderailleur
dan is dat wat lastiger.
Nog een reden om een naafversnelling te nemen.
Heb je een extra breed zitje, dan kan dat wat problemen opleveren.
Besef wel dat fietsdozen plat vervoert worden, dus vooral spaken en zo extra
beschermen.
12 samsonatis boven op je achterwiel, houdt ie dat?
Denk wel even vooruit over je terugreis. Ga je vanaf dezelfde luchthaven, dan
moet je je doos ergens stallen.
Ga je vanaf een andere luchthaven dan kan je het beste een grote doos (bv waar
een ijskast diepvriescombinatie ingezeten
heeft) gebruiken.
Ik kon in Maleisie na heel veel gepraat met de handen bubbeltjesplastic krijgen,
maar alleen per rol van 100 meter.
Toch maar niet gedaan. Dozen waren er wel te krijgen. Werkte prima.
Ach het lukt op kleine vliegvelden vaak ook wel om je fiets zo mee te geven. Dan
hoef je helemaal niks te regelen.
Op Schiphol lukt dat helaas niet.

Groet,

Bert -laat alleen z'n banden leeglopen als hij op Mars gaat fietsen- Gazendam