Oude ligfietslijst: bericht 2092

Van: "Van Woudenberg" <p.v.woudenberg@c...>
Datum:  Sat Dec 11, 1999  9:37pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: Overbrengverlies door kettingbuis

Hoi Wijnandt,

Bij het vervangen van de slang door een langere, viel me op dat de
binnenkant van de buis ook vuil wordt! Een kleverig laagje in de slang lijkt
me een boosdoener.

Toen ik de ketting in de buis deed, gleed hij op een onbewaakt ogenblik op
zijn eigen gewicht naar beneden. Kon ik weer opnieuw beginnen. Mijn ketting
loopt naar achteren licht naar beneden. De helling is niet zo groot, ik denk
een graad of 5. Dit is een indicatie dat de wrijving niet groot kan zijn.
Een andere indicatie voor een lage wrijving is dat bij mijn fiets de
bovenste kettingslang door een wat hoge ophanging in een bocht wordt
gedwongen. Dit heeft slijtage bij het ophangpunt tot gevolg: twee gaatjes
aan de onderkant van de slang. Maar dat was pas na 6000 km, dus het
energieverlies valt mee. (het slijpen van twee kleine gaatjes in een
kunststof slang kost niet veel energie, met een vijltje lever ik die energie
in een paar tellen)

Groeten,
Pieter van Woudenberg