Oude ligfietslijst: bericht 2090

Van: "Van Woudenberg" <p.v.woudenberg@c...>
Datum:  Sat Dec 11, 1999  9:01pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: luchtdruk banden

----- Original Message -----
From: Huijgen <hans@r...>
To: <ligfiets@egroups.com>
Sent: zaterdag 11 december 1999 12:24
Subject: [ligfiets] Re: luchtdruk banden

Hans,

Ik heb dezelfde vraag aan Vredestein gesteld, zie voor de reactie hieronder.
De maximale druk op de banden per e-mail is dus wat anders dan de maximale
druk die op de band staat afgedrukt. (vind ik wel vreemd)
Ik vind het prettig rijden als de banden net iets worden ingedrukt als ik
erop zit. Dat betekent voor het achterwiel 6 bar. Na 8000 km werd de oranje
brekerlaag zichtbaar, dat is normaal en ook wel het moment dat je ze moet
vervangen.
Doordat bij mij het voorwiel voor de trappers staat is de druk op het
voorwiel erg laag (25 kg). Het voorwiel krijgt van mij daarom veel minder
lucht. Een nauwelijks belaste band op hoge druk levert een stuiterend wiel
op, dat fietst niet lekker en de wegligging wordt daar ook niet beter van.
Dit komt overigens overeen met het advies van Sinner.

Groeten,
Pieter van Woudenberg.

From: Vredestein Fietsbanden B.V. <vrebtire@e...>
To: <p.v.woudenberg@c...>
Subject: ligfietsbanden
Date: dinsdag 28 september 1999 10:35

Hallo meneer van Woudenberg,

De Monte - Carlo banden gemonteerd op uw ligfiets worden bij ons
geproduceerd.
De bandenspanning van deze banden mag maximaal 6 bar zijn. Dit kunnen de
banden dus aan.
De achterband zou ik zeker tot deze hoogte oppompen.
De lage waarde voor het voorwiel komt waarschijnlijk door het geringe
gewicht wat er op rust. Een lagere spanning geeft meer grip maar een hogere
slijtage.
Het beste kunt u experimenteren met de spanning om een compromis te vinden
tussen grip, comfort en levensduur.

Met vriendelijke groeten,

Vredestein Fietsbanden B.V.
Alfons Hoevers