Oude ligfietslijst: bericht 2089

Van: "Marten Toxopeus" <M.E.Toxopeus@W...>
Datum:  Sun Dec 12, 1999  2:43pm
Onderwerp:  [ligfiets] Uitlokking?

Beste medeliggers,

Op aanraden van de lijst gedraag ik me in het verkeer alsof niemand
anders me ziet. En dat is maar goed ook. Wat ik vandaag mee maakte is
haast ongelofelijk. Ik probeer nog steeds te bedenken wat de
bedoeling was van die malloot!

Wat wil het geval? Ik reed dus vanmiddag van huis via m'n
gebruikelijke route naar de Universiteit Twente. Ik naderde het
laatste 'kruispunt' in de woonwijk. Waar de PC-hooftstraat kruist
met.... bij de (nieuwe) kristalkerk (voor de insiders). Dit is een
zeer overzichtelijk kruispunt. En er was verder geen ander verkeer.
Ook waren er geen auto's die in de buurt geparkeerd stonden. Over het
grasveld zag ik vanaf rechts een auto aan komen, zo'n combinatie
tussen een personenauto en een bestelbusje. Dus de chauffeur zit
hoger dan normaal, hij moet helemaal een riant overzicht hebben
gehad. Behalve de auto en ikzelf waren er geen andere bewegingen.

In de hoop voor de volgende bui op m'n werk te zijn reed ik redelijk
door, tussen de 25 en 30 km/u. Plotseling zie ik dat de auto z'n
knipperlicht naar links aan doet. Tegelijk remt de auto duidelijk af.
En nadert de kruising bijna stapvoet, alsof hij me voor wil laten
gaan.

Ik vertrouwde deze merkwaardige situatie al niet dus voor de
zekerheid stop ik vast met trappen.
Als zowel de auto als ikzelf op een paar meter van het kruispunt zijn
(zo'n 2 a 3m) begin de auto plotseling op te trekken en de bocht te
nemen. Terwijl ik de grijzende bestuurder recht in z'n ogen kijk moet
ik Vol in de remmen. Dankzij de schijfremmen sta ik op tijd stil (wat
een formidabel remvermogen hebben die maguras). Op minder dan een
halve meter afstand draait de auto 'om me heen' de bocht door. En
rijdt met een behoorlijke vaart in de richting waar ik dus net
vandaan was gekomen.
Ik was gewoon te verbouwereerd om iets tegen die kloothommel te
zeggen, vergat zelfs m'n toeter te gebruiken. Terwijl ik met nog
trillende benen weer langzaam op gang kom zie ik de koude lege blik
van die wegpiraat nog voor me.

Ik had er bijna spijt van dat ik met m'n tandblad niet zn twee
linker portieren heb open gereten.

Wat zou die vent nou gewild hebben?
Nogmaals er was gewoon geen mogelijke afleiding rond dat kruispunt,
hij moet me wel hebben zien aankomen (Hij keek me zelf aan!). En als
hij gewoon z'n oorspronkelijke snelheid had aangehouden was hij de
bocht al door voordat ik bij het kruispunt was geweest! Nu ik er weer
aan denk krijg ik er koude rillingen van.

Sinds een half jaar of zo ligt er op n van de grasveldjes rond dat
kruispunt een gedenksteen waar nog altijd verse bloemen bij worden
gelegd. Zal vanavond toch eens kijken wat er op die steen staat.

Ik hoop dat er niet meer liggers zijn met dergelijke ervaringen.

Groeten,
Marten - nog ongeschonden - Toxopeus

  Reacties Auteur Datum
2094 Re: Uitlokking? rik.bergh@c... Sun  12/12/1999
2099 Re: Uitlokking? Van Woudenberg Sun  12/12/1999
2110 Re: Uitlokking? Erik Smeenk Mon  12/13/1999
2111 Re: Uitlokking? odelfosv@b... Mon  12/13/1999
2112 Re: Uitlokking? Leo v. Nieuwenborg Mon  12/13/1999
2113 Re: Uitlokking? Marten Toxopeus Mon  12/13/1999
2114 Re: Uitlokking? Marcel Wijkstra Mon  12/13/1999
2115 Re: Uitlokking? Leo v. Nieuwenborg Mon  12/13/1999
2116 Re: Uitlokking? Mark-Jan Bastian Mon  12/13/1999