Oude ligfietslijst: bericht 1981

Van: Erik Wannee <Erik.Wannee@B...>
Datum:  Tue Dec 7, 1999  10:10pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: Fietspompje

Bert Bruynooghe schreef:

> Ikzelf ben al een tijdje aan het denken of het niet mogelijk zou zijn de pomp
IN
> het frame te bewaren. De Focus Sport zou zich bijvoorbeeld goed lenen
hiervoor:
> de framebuis is afgesloten met een plastic dop. Heeft iemand dit al
geprobeerd?

Dat zelfde idee heb ik ook gehad, voor mijn Flevobike. In de vierkante
buis past ook best een fietspomp. Ik heb het nog niet uitgevoerd, omdat
ik nu met allerlei andere dingen bezig ben. Maar mijn idee is als volgt:
De fietspomp maak je met een metaaldraad vast aan de afsluitdop van de
framebuis. Aan de buitenkant van de dop vormt dat draad een lusje
waarmee je hem met een vinger los kunt trekken.
Omdat op deze manier de pomp in de buis zou gaan rammelen, moet je een
kraagje van schuimrubber om het andere uiteinde van de pomp heen doen,
OF: Je duwt een blokje schuimrubber van b.v. 5x5x10? cm. in de buis, en
duwt die met het pompje naar beneden. Zo komt het pompje ook min of meer
klem te zitten.

Op een zelfde manier heb ik wel eens zitten denken om een klein halogeen
voorlampje IN de 4x4 voorbuis van een Flevo te plaatsen. Daar zit-ie
namelijk heel goed afgeschermd (en gestroomlijnd). Maar het wordt dan
wel een heel klein reflektortje, en je moet hem ook nog (een beetje)
kunnen richten.
Iemand een idee hoe je dat in elkaar zou kunnen knutselen?

Erik Wannee.