Oude ligfietslijst: bericht 1954

Van: "F.A. Karelse" <karelse@r...>
Datum:  Mon Dec 6, 1999  1:32pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: stoelvering en slappe achterframes

Marten Toxopeus wrote:
> Ik dacht al ;-) Hebben we het trouwens nog over voor of achtervering?
> ;-)
> Uitgaande van een schanierpunt onder het zitje, en een
> driehoekconstructie als achtervork zou het parallellogram dus op
> 'nek' hoogte zitten. Indien dit punt vertikaal boven het schanierpunt
> ligt hoeft het alleen een beweging in het horizontale vlak moeten
> opvangen. Dus een vertikaal parallellogram zou dat kunnen. Echter op
> welke wijze zou een vertikaal parallellogram de deining (een demping
> kwestie, resonantieprobleem) voorkomen?

Ik snap er niet veel meer van. Tijd voor wat ASCII-kunst:

De torsiestijve geveerde achtervork

_
//
frame //$
buis // $ <- vering
//o-o
// | |`-.
// | | `-.
__//___o-o______> o <-achteras
__/ ^
^ |
| achtervork: driehoeksconstructie
parallellogram: De o's zijn draaipunten.

De horizontale balken hebben een variabele hoek met de horizon, de
vertikale zijn gefixeerd. De achtervork kan dus groot op en neer bewegen
zonder veel horizontaal te bewegen. En het is lastig om hem aan het
deinen te krijgen omdat de achtervork niet kan kantelen.

Dit had ik in gedachten. Snap je het tekeningetje? En wat had jij in
gedachten?

We moeten gewoon nog een paar jaartjes wachten tot de MTB'ers eruit zijn
wat de ideale stijve en geveerde achtervork is en die dan kopieren.
Alleen kan het nog wel even duren voordat die mannen eruit zijn.

Of een cobra kopen: Is er al eens een plaatje van gevonden? Het lijkt
wel een staatsgeheim!

Frank -Wordt niet enthousiast zonder plaatje- Karelse

  Reacties Auteur Datum
1955 Cobra is hoax! rik poot Mon  12/6/1999
1960 Re: stoelvering en slappe achterframes Marten Toxopeus Mon  12/6/1999