Oude ligfietslijst: bericht 1952

Van: "Marten Toxopeus" <M.E.Toxopeus@W...>
Datum:  Mon Dec 6, 1999  11:37am
Onderwerp:  [ligfiets] Re: stoelvering en slappe achterframes

On 6 Dec 99, at 12:10, F.A. Karelse wrote:
> I bedoelde eigenlijk vertikaal, maar typte horizontaal (net zo lastig
> als links en rechts ;-) ). Nu ben ik dus benieuwd, waarom horizontaal
> jou beter lijkt. Of heb je ook freudiaans 'vertikaal' gelezen?

Ik dacht al ;-) Hebben we het trouwens nog over voor of achtervering?
;-)
Uitgaande van een schanierpunt onder het zitje, en een
driehoekconstructie als achtervork zou het parallellogram dus op
'nek' hoogte zitten. Indien dit punt vertikaal boven het schanierpunt
ligt hoeft het alleen een beweging in het horizontale vlak moeten
opvangen. Dus een vertikaal parallellogram zou dat kunnen. Echter op
welke wijze zou een vertikaal parallellogram de deining (een demping
kwestie, resonantieprobleem) voorkomen?

Hartelijke groeten,
Marten Toxopeus

WB / Hal II 200B