Oude ligfietslijst: bericht 1916

Van: Bert Bruynooghe <bert@b...>
Datum:  Fri Dec 3, 1999  7:20pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: stoelvering en slappe achterframes

Gijs Baron wrote:

> In holland worden er houten ligfietsen gebouwd, met mooie achterbruggen in
> esdoornhout, geloof ik, die dezelfde eigenschappen hebben.
> In ATB land weet ik van Titanium frames zonder draaipunt, met een rubberern
> veerelement in de staande achtervork.
> Een enkele (liggende) achterbrug construeren die wel flexibel is, maar toch
> erg torsiestijf lijkt me een moeilijke opgave.
> Flexibiliteit is twee pijpen die samen op en neer bewegen, torsie is twee
> armen, waarvan de ene op- en de andere neer beweegt.
> Het enige wat dit ongelijkmatig op en neer bewegen tegengaat, is de
> [...]
Als je de vork zou laten doorlopen tot voorbij het wiel, en daar terug dicht
maken, dan is het probleem m.i. opgelost. Met wat verbeeldig kan je dat uiteinde
van je vork gebruiken om jue spatbord, achterlicht, ... op te bevestigen...

mvg,
Bert.

  Reacties Auteur Datum
1931 Re: stoelvering en slappe achterframes Marten Toxopeus Sun  12/5/1999