Oude ligfietslijst: bericht 1905

Van: Axel Belinfante <Axel.Belinfante@c...>
Datum:  Fri Dec 3, 1999  1:37pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: B.O.B. op fiets met 20" achterwiel (was ooit: Voorstelrondje)

Hierbij een mailtje dat ik ooit tijdens een voorstelrondje maaanden geleden
wilde versturen, maar nooit de deur uit gekomen is...
Misschien dat de BOB ervaringen er in beschreven relevant zijn in de
huidige discussie. Het grootste probleem met de BOB achter de Amigo is
dat de zaak gaat wringen op het scharnierpunt, met als gevolg
instabiliteit.
Verder ken ik mensen die hun achteras aan gort gereden hebben met
(dankzij?!) een BOB achter de fiets.

BOB bevestigen aan 20" achterwiel gaat net zo als aan een 26" achterwiel
in mijn ervaring. Sterker nog, onze BOB past wel achter 20" en 26"
achterwielen, maar niet op een 28" wielen fiets, omdat de BOB-vork die
je aan de achteras bevestigd te 'kort' is voor een 28" wiel...

En nu mijn oude mailtje:
nog meer voorstellen....

Axel Belinfante:
Flevobike Amigo ('oud' model met aluminium stoeltje), sinds zomer 1995,
vooral gebruikt voor huis, tuin, keuken en woon-werk verkeer (ca. 11 km),
meerdaagse Sinner-club (jawel, met Amigo toch lid :-) fietstochten en mijn
enige recente langere fietsvakantie van Gomel (wit-rusland) naar C^eboksari
(rusland), zomer 1998.

Jouta ABS (2000?) sinds voorjaar 1998. Is een paar keer gebruikt voor
woon-werk verkeer, maar sinds ik op de terugweg van de enschedese
ligfietsdag (voorjaar/zomer 1998) een versleten bandje definitief stuk reed,
een opknap-project dat nog niet echt opschiet -- een vorige eigenaar
heeft de achteras constructie aangepast om die wat meer verend te maken,
maar het gevolg is dat de achteras niet meer 'stijf' is en de achter-
wieltjes wat te veel bewegingsvrijheid hebben. Verder wil ik eigenlijk
de 3x2 naaf (laten) vervangen door iets als 3x7, als daar tenminste
ruimte voor is in de voorvork.

Sandra van de Hoef:
Sinner 1620, sinds kerst 1997. Vooral gebruikt voor huis, tuin, en keuken
verkeer, meerdaagse Sinner-club fietstochten, en de tocht van Gomel
naar C^eboksari.

Verder hebben we een BOB Yac fietskar, die zowel achter de Amigo als de
Sinner kan, en meegeweest is tijdens de eerste meerdaagse Sinner tocht,
en naar rusland, en nu voornamelijk voor boodschappen gebruikt word.
Heuvel-op met een (te?) volle BOB is zwaar en heuvel-af was de BOB bij
onze fietsen niet stabiel boven een kilometer of 30 per uur,
waardoor het tempo in heuvelachtig landschap aardig gedrukt werd:
met de zware fiets-BOB combinatie kom je moeizaam omhoog, om daarna
in te moeten houden tijdens het heuvel-af rijden om de combinatie onder
controle te houden. Diezelfde BOB achter een stevige/stijve randonneur
werkte veel beter: die combinatie bleef/bleek stabiel genoeg om min of
meer voluit heuvel-af te gaan...

> Ik denk dat het tijd begint te worden voor een Twentse ligfietsgroep!
> Zijn er meer ligfietsers op de lijst?

Bij deze :-) we wonen in Borne. (tussen Almelo en Hengelo)

Axel.
--
<Axel.Belinfante@c...> <URL:http://www.cs.utwente.nl/~belinfan/>
University of Twente, Dept. of Computer Science, Formal Methods & Tools Group

  Reacties Auteur Datum
1908 Re: B.O.B. op fiets met 20" achterwiel (was ooit Marcel Wijkstra Fri  12/3/1999