Oude ligfietslijst: bericht 1900

Van: "Arjan Wijdeveld" <arjan.wijdeveld@w...>
Datum:  Fri Dec 3, 1999  12:52pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: stoelvering en klapbanden

> Stel dat je bovenaan je stoel een veer vastmaakt, dan betekent dat nog
> steeds dat je scharnier waar je stoeltje aan je (ongeveerde) frame
vastzit,
> ongeveerd is. Daardoor zal je mijns inziens nog steeds door elkaar
heen
> worden geschud. Of je moet twee veren maken, maar dat zal ook een
beweging
> in de breedte geven denk ik.

Ook met een geveerde achtervork krijgt de voorkant nog 'klappen'.
Het 'dubbel veren' van de stoel lijkt mij te riskant, dan heb je geen
star ophangpunt meer en moet je minimaal 3 veren gebruiken (1x
rugleuning en 2x punt zitje) om nog een beetje stabiliteit over te
houden. Momenteel heb ik een MaxiCosi op de fiets (van babybike) met
4(!) veren en ik vind het hele ding nog te wiebelig (ik heb de bouten
maximaal aangedraaid, geen vering maar wel een minder wiebelig zitje).
De enige goede oplossing zou zijn alle veren in geleidebusjes onder te
brengen de de busjes goed te fixeren (bv door ze onderling te
verbinden).

De grootste belasting lijkt mij je rug en niet je billen. Alleen je rug
afveren moet al een aardige oplossing bieden. Bovendien wordt de klap
al aardig uitgedempt doordat je billen veel verder van de achteras
zitten dan je rug. Ga maar na, de vooras blijft bij het op- en neergaan
van de achteras op zijn plek en de uitwijking van het frame wordt dan
ook geleidelijk nul naarmate je dichter bij de vooras komt.
Blijft natuurlijk wel de klap op (en het op- en neergaan) van de
vooras, maar daar zou een geveerde voorvork uitkomst kunnen bieden.
Zo'n vork lijkt me wel een beetje breed voor een lage racer. Heeft
iemand enig idee hoe de Cannondale oplossing met vering in/rond het
balhoofd over te planten is op een ligfiets?

Arjan die zo weer door de storm moet fietsen