Oude ligfietslijst: bericht 13098

Van: Bastiaan Welmers <info@n...>
Datum:  Sun Jul 8, 2001  7:57pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] ligfiets voor offroad : illussie?

ab prins skrev:

> Wat ik me afvraag is of de ligfiets uberhaupt (wat een rotwoord eigenlijk)
> wel geschikt is voor offroad.
> De ligfiets is perfect voor geplaveide wegen, beter dan welke 'rechtopfiets'
> dan ook.

Toch zijn er wel fietsen die goed geschikt zijn voor het ruige werk. Op de
fietsrai bijvoorbeeld stond (of hing?;-) eenn Orca (Optima) met ernorme dikke
ATB banden. Vooral die 26-26 fietsen met dikke banden zijn gemaakt voor het
ruige werk.

> Maar voor het ruigere terrein is de niet-ligger in het voordeel.
> Het lijkt mij een illussie om een ligfiets te verkopen als offroad-fiets.
> Wie zonodig de asfaltpaden wil verlaten kan het beste een bmx o.i.d.
> aanschaffen. Wie het genot van het liggen prefeleert kan het beste de
> asfaltpaden blijven volgen.

Toch is het wel eens handig dat je een onverharde weg (door bos/duinen/heide etc
) kunt nemen zonder meteen te moeten 'uitstappen en duwen'. Al was het maar om
je medefietsers te kunnen volgen.

Wat ik jammer vind van een lage ligfiets is dat ik er ABSOLUUT niet mee op
gladde wegen kan rijden.(Ijzel, sneeuw, mos etc) Dat lukt wel met een
rechtopfiets, daarmee kan ik zelfs nog over bevroren slootjes rijden. Lekker
spinnende achterwielen en slippende voorwielen. Het zal wel komen doordat het
zwaartepunt hoger ligt, en je dus meer tijd hebt om te corigeren als een wiel
dreigt weg te slippen. Dan zullen ligfietsen als de Orca, Condor, Distance etc
ook wel geschikt(er) zijn voor gladde wegen.

Bastiaan - over twee weken naar het 'verre' oosten :-) Welmers