Oude ligfietslijst: bericht 13054

Van: "Kees v Malssen" <kees@r...>
Datum:  Fri Jul 6, 2001  8:41am
Onderwerp:  Re: hurricane offroad (was: ligfiets voor offroad)

--- In ligfiets@y..., markjan@x wrote:
> Ikzelf rijd met de hurricane ook gewoon over bospaden, gras en
> steenslag. Ik heb wel brede (37 mm, ) banden erop zitten, maar wel
> met een normaal wegprofiel (geen slicks). De achtervering is voor
> mij voldoende. Voorwielvering heb ik nog niet geprobeerd, deze is
> dacht ik ook nog niet leverbaar op 20" voorwielen bij challenge
> (of wel ondertussen ?).
[knip]
> Overigens, ik heb ook eens een 'offroad' versie van de Challenge
> Taifun gezien.
>
> Mark-Jan

Ik heb mijn hurricane van een RST 20" voorvork voorzien (met meer
geluk dan wijsheid perfect passend). In mijn korte woonwerktraject
(38 km, het lange is 50 km) ligt een stuk van 3 km boerenpad. Grind,
kuilen, stenen, diepe kuilen, grote stenen en wat op en neer. Zolang
de weg droog is, goed te berijden.
Ik heb dat pad vorig jaar op mijn racefiets (23 mm bandjes) gedaan,
maar bijna elke keer wel een lekke band opgelopen (stootlekken) en
nooit boven de 20 gemiddeld over dat stuk (ongeacht de richting). Met
de volgeveerde hurri rag ik er met 25 km/h overheen. De voorvering is
daarbij heel belangrijk. Bij de diepste kuilen kom ik wat overeind
(goed voor de buikspieren) en probleemloos scheur ik verder. Op dat
stuk nog nooit een lekke hurri-band gehad.
De nervositeit van de hurri (afhankelijk van de jaargang en
uitvoering) heb ik verholpen door de achterveringbevestiging te
verlengen, waardoor de achterkant wat zakt, terwijl de veervoorvork
de voorkant wat optilt waardoor een soort verlaagde hurri ontstaat
(lighoek 25graden).
Oftewel: ook met een 20" fiets valt te ofroaden.
Maar, ik denk dat de voordelen van 26" wielen, vooral in combinatie
met voor- en achtervering groter zijn.

Overigens heeft een jaar of vijf geleden een heel artikel in de
Fiets gestaan over iemand die met een speciaal geprepareerde
Challenge door Marokko heeft gefiets, dat zal wel vergelijkbaar zijn
met Eric's omstandigheden in Israel. Ik heb al mijn jaargangen Fiets
weggegeven, dus kan het niet meer nazoeken.

Kees, een ligfietslijstmanager is ook maar een liefhebber, van
Malssen

!!Lijstinfo:
Voor of na de vakantie je mail instellingen wijzigen om overvolle
brievenbussen te voorkomen? Doe het zelf, vlot en gemakkelijk!
Stuur, vanaf het emailadres waarmee je lid bent een leeg mailtje naar

ligfiets-digest@yahoogroups.com om over te schakelen naar
de dagelijkse digeset
ligfiets-NoMail@yahoogroups.com om (tijdelijk) geen mail te ontvangen
ligfiets-normal@yahoogroups.com om alle mailtjes los te ontvangen