Oude ligfietslijst: bericht 13029

Van: markjan@x...
Datum:  Thu Jul 5, 2001  4:29pm
Onderwerp:  Re: ligfiets voor offroad

--- In ligfiets@y..., "Patio M5" <maya2000@0...> wrote:
> Shalom iedereen,
>
> Misschien niet de juiste moment om een vraag te stellen de vakantie
> zal velen onderweg gestuurd hebben. Toch probeer ik het. Namelijk
> ik zoek een ligfiets om vooral offroad te gaan fietsen. Persoonlijk
> dacht ik aan een Gondor van Optima of een Distance van Challenge.

Ikzelf rijd met de hurricane ook gewoon over bospaden, gras en
steenslag. Ik heb wel brede (37 mm, ) banden erop zitten, maar wel
met een normaal wegprofiel (geen slicks). De achtervering is voor mij
voldoende. Voorwielvering heb ik nog niet geprobeerd, deze is dacht
ik ook nog niet leverbaar op 20" voorwielen bij challenge (of wel
ondertussen ?).

Tijdens een ritje vorig jaar door de duinen van vlieland, over
bochtige, hobbelige schelpenpaden met hier en daar een plas, ging
het ook prima. We moesten een groep mountainbikers inhalen om
onze snelheid vast te houden (of was ik de enige die lekker aan het
scheuren was ? :). Ik weet niet wat de mountainbikers mankeerde, maar
ze reden allemaal *om* de plassen heen... Dit kwam eigenlijk best wel
goed uit, want een plas was vrij breed, en mijn hurri had al flink
wat snelheid opgebouwd. Daar kon ik dus mooi doorheen, met een
aardige neveneffect dat het water alsnog de mountainbikers bereikte ;)

In diep zand is het oppassen met de ligfiets. Als je opgewaaid zand
hebt op een stuk asfalt, kun je het beste even niet trappen, de
koers erg recht houden, en al schuivend door het zand je evenwicht
houden door afwisselend links danwel rechts te sturen. Je wiel rolt
nog wel, maar heeft geen zijdelingse grip. Wel schuift het wiel het
zand naar links/rechts, waardoor je je fiets een beetje kunt sturen,
net genoeg om het evenwicht te herstellen. Dit werkt overigens alleen
op wat hogere snelheden... Voor de zekerheid kun je ook even je
voeten uitklikken en laag boven de grond houden tijdens deze manouvre.

Overigens, ik heb ook eens een 'offroad' versie van de Challenge
Taifun gezien.

Mark-Jan

  Reacties Auteur Datum
13054 Re: hurricane offroad (was: ligfiets voor offroad Kees v Malssen Fri  7/6/2001