Oude ligfietslijst: bericht 13015

Van: Hein Peeters <nelart@z...>
Datum:  Wed Jul 4, 2001  7:14pm
Onderwerp:  [ligfiets] Re: 20" 451 voorbandjes en Bandenknecht

Toch leuk dat veel reacties mijn deel zijn. In essentie is al uit de
doeken gedaan hoe de band eromheen gelegd moet worden. De extra ruimte
die je voor het laatste stuk nodig hebt, moet je uit de rest van de band
halen.
Als het moeilijk gaat is het misschien een idee om te kijken of de wangen
van de buitenband op plaatsen enigszins geplooid zijn. Dan zit ie dus
niet goed en moet je gewoon opnieuw beginnen. Vervolgens met opleggen al
preventief proberen de plooien glad te strijken voordat je aan het
laatste eindje bent.
Verder is het een troost dat ook ik niet in een enkele rondgang een band
erop krijg. Ik vertrek dan vanaf het knelpunt, knijp tussen duim en
andere vingers de band, beweeg dan mijn handen over de band net zoals je
een veiligheidsspeld met elastiek door een zoom duwt (iets minder vlot
omdat band stugger is) en naar de velg toe het wiel rond zodat ik aan de
ander kant van het knelpunt kom. Lukt het dan nog niet dan weer terug
rond voor een nieuwe poging. Normaal gesproken ga ik een keer of drie,
vier rond voordat het lukt, maar dan ook altijd zonder teveel moeite.

Je zult zien dat als je het truukje eenmaal beheerst, je erover verbaasd
bent dat anderen er moeite mee hebben.

groeten - Hein