Oude ligfietslijst: bericht 13003

Van: "Marc Vervaet" <marc.vervaet@h...>
Datum:  Tue Jul 3, 2001  9:49pm
Onderwerp:  RE: [ligfiets] Prik- of stootlek

Joost,

>Je hebt volgens mij in principe gelijk.
>Ik denk dat een slappe band minder snel een priklek oplevert dan een harde
band.
Absoluut niet. Hoe harder de band, hoe minder kans op een priklek. Bij een
hard opgepompte band zullen steentjes, of andere voorwerpen die je band
bedreigen, eerder de neiging hebben tot wegspringen. Een zachte band
'omarmt' het gevaar en levert derhalve een grotere kans op doorprikken op.
Daarom vallen ook de meeste banden te noteren bij nat weer; vanwege de
nattigheid blijft er veel troep aan de band plakken. Een scherp voorwerp zal
namelijk eerder een lek veroorzaken als het een paar rondjes meedraait op je
band.

Afgezien van de kans op 'priklekken' (de term is nieuw voor mij) moet je
zeker ter voorkoming van stootlekken je band hard oppompen. Als je met een
halfzachte band op een steen (of putdeksel, scheur in de weg, etc) rijdt zal
deze de band geheel doen indrukken, waardoor een grote kans op een
zogenaamde snakebite onstaat; meestal twee gaatjes vlakbij elkaar
veroorzaakt door de steen die de band tegen de velg aan lekstootte. Met een
hard opgepompte band vliegt of de steen weg, of je rijdt als het ware over
de steen heen, de band is dan te hard opgepompt.
Overigens heb ik zelf afgelopen weekend m'n eigen theorie onderuit gehaald.
Rijdend met redelijk hoge snelheid moest ik even m'n ketting er terug
opleggen en lette even niet op het wegdek. Met mijn IRC 451 bandje (8 bar)
kanlde ik op een scherpe kei, waarna mijn band binnen 50 m. lek was.
Stootlek dus, deze was alleen te voorkomen door naast te steen te rijden.

Groet,

Marc -eindelijk vakantie, op naar Ierland....