Oude ligfietslijst: bericht 10078

Van: "Frans Ruigrok" <f.ruigrok@f...>
Datum:  Fri Feb 23, 2001  12:00pm
Onderwerp:  rugklachten

Van: <snaptee@d...>

> Ik zit in het midden oosten en ligfieten zijn hier dun gezaaid. Ik kom
binnenkort terug en dan ga ik meteen op proefritten jacht. Vooruitlopend op die
ervaring heb ik alvast en vraag. Zijn er mensen met lage rugklachten die met een
ligfiets beter af zijn dan met een bukfiets. Ik ben een redelijk fanatieke
bukker (200 km /week) maar krijg de laatste tijd steeds meer last van mijn
verschoven L5 (hernia achtige klachten) Ik hoop natuurlijk dat ik met een (lage)
ligger mijn wervels minder belast, maar ik ben benieuwd of anderen daar
ervaringen mee hebben. Het is namelijk erg lasig om die rugklachten te
correleren met wat je doet. Het is niet zo dat je vandaag iets (niet) doet en
morgen meteen het resultaat voelt. Ik heb dus niet de illusie dat ik na 1 rit op
een ligfiets van mijn rugpijn af ben. Vandaar mijn vraag.
> Groeten Jasper

Een kolfje naar mijn hand:
a.. Alle ruggen en rugklachten zijn anders. Zowel voor klant als adviseur
blijft het zoeken
b.. Er zijn bukkers die leren om met een vlakke onderrug (gekanteld bekken) te
fietsen. Als je geen last van je slurf(m) krijgt, helpt dat soms. Info bij een
ergo- en/of haptonoom (en/of fysiotherapeut).
c.. Ik zelf ben gaan liggen nadat ik in het revalidatiecentrum van Heliomare
ontdekt heb dat ik liggend 30% meer wegtrapte en nagenoeg geen klachten kreeg.
Ik kan me nu tegelijk verplaatsen, wat aan mijn conditie doen en ik hoef maar
weinig tijd in te ruimen voor herstel. Nu fiets ik 100km zonder rugklachten
t.o.v. 15 op een bukfiets en de rest van de dag moet ik me rustig houden.
d.. Voor ik wist wat goed voor me was heb ik toch meer dan 2 jaar op een
Roulan(d?)t rondgereden en heb intussen allehande fietsen en "stoeltjes"
uitheprobeerd.
Comfort is essentieel. Achtervering en zitje lijken daarbij het belangrijkst.
Voorvering heb ik ook, maar ik heb het idee dat ik onderhand wel van mijn
voorvering af wil. In het begin was het vooral handig om mijn voeten (als het om
een fiets met een kort frame gaat) op de trappers te houden. Nu heb ik dat wel
onder de knie en overweeg ik SPD-combi pedalen.
e.. Ligfietsen is voor mij, behalve transport, rugtherapie. Als mijn onderrug
stijf en pijnlijk is, wordt hij lekker gemasseerd door het fietsen.
f.. Als Noordwijkse Fietsersbond organiseren we elk jaar ook een eigen
ligfiets-oefendag om om allerhande mensen kennis te laten maken met ligfietsen.
Ook mensen die uit zichzelf niet ophet idee zouden komen.
Intussen zijn er ons meer mensen lichamelijke klachten bekend die, door een
overstap naar de ligfiets weer een stuk mobieler zijn en/of er een hobby bij
hebben. Het gaat m.n. om mensen met rugklachten, maar ook om iemand met
hartklachten.
Meer info wordt erg detaillistisch en kan kan misschien beter "off list" (maar
ná 1 maart)

groet,
Frans Ruigrok
tel. 071-3617450

  Reacties Auteur Datum
10110 Re: rugklachten Jeroen Peeters Fri  2/23/2001
10111 Re: rugklachten Eddy Bont Sat  2/24/2001
15921 Re: rugklachten Hans Huijgen Fri  12/14/2001
27850 rugklachten Francis en Ingrid Sun  4/6/2003
27859 Re: rugklachten wfvn Sun  4/6/2003
27854 Re: rugklachten mythiq Sun  4/6/2003
27856 Re: rugklachten Erik Wannee & Saskia v. Oostwaard Sun  4/6/2003
27870 Re: rugklachten hyz Mon  4/7/2003
27889 Re: rugklachten W.G. Schermer Mon  4/7/2003