Oude ligfietslijst: bericht 10050

Van: "E.S. Leijten" <edleijten@m...>
Datum:  Thu Feb 22, 2001  4:03pm
Onderwerp:  RE: [ligfiets] spaken

Hoi,

Klaas schreef:
>Mijn (bescheiden) mening over spaken is de volgende:
>
>- Meer spaken is meer sterkte.

Ja maar bij normaal gebruik zijn wielen overgedimensioneerd. Dus ze zijn
sterker dan nodig. Wel is een wiel met meer spaken stijver. Mocht ik het niet
fijn vinden kunnen er alsnog 18 spaken bij.

>- Het gewichtsvoordeel van 18 spaken t.o.v. 36 is vrijwel nihil

Zeg 5 gram per spaak keer 18 geeft bijna 100 gram gewichtsbesparing... Alle
beetjes helpen :-).

>- bij een draaiend wiel zie je niet of er 36 of 12 spaken in zitten.

Licht eraan hoe hard je rijdt :-). In het tempo waarmee ik rijdt zie je dat
inderdaad niet. Maar ik zit ook niet 24 uur per dag op m'n lowracer.

Groetjes, Ed, ook een kleiner massatraagheidsmoment, dus harder optrekken,
Leijten

Neem eens een kijkje op mijn website over NATUURFOTOGRAFIE:
http://home.wish.net/~eleijten
Reakties op mijn homepage zijn van harte welkom