Oude ligfietslijst: bericht 10039

Van: "Heijnen, Ruud-RFM" <ruud-rfm.heijnen@d...>
Datum:  Thu Feb 22, 2001  12:07pm
Onderwerp:  RE: 28 versus 37 bandbreedte

>Hoi,
>
>Ik rijd op dit momnet met 28 mm brede irc 20" banden. Het probleem dat ik
>heb is dat bij de hieldraden de band heel snel slijt (de velg werkt als
>een soort mes). Ik vraag me nu twee dingen af om dit in de toekmost te
>kunnen voorkomen.

>(i) moet ik de band juist heel hard, of wat zachter oppompen
>(ii) zou het helpen een wat bredere band (primo 37 mm) te monteren (meer
>ruimte voor lucht en raakvlak wat groter)?

>Ik rijd een M5 lowracer, ben 95 kilo en 2.02m lang. Denken jullie dat de
> [...]

Bas,

Zelf rijdt ik op een Baron met 28mm Continental bandjes. Met mijn gewicht
van circa 85kg en zijtassen met allerlei prullaria daarin lijkt me de
situatie tamelijk vergelijkbaar. Tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem
met m'n banden gehad (bijna 3000km gereden). Ik heb de banden altijd tot
iets boven de opgegeven maximale druk opgepompt: 9 tot 10 bar. Datzelfde
raad ik jou ook aan: bij een zachte band vervormt deze sterk op de plaats
waar hij de grond raakt. Je hebt dat beslist wel eens gezien bij een andere
fietser. Bij het rollen leidt de vervorming tot een steeds wisselende
belasting van de hiel van de banden daarmee tot slijtage.

Montage van een iets bredere band leidt tot een iets(iepietsie) lagere
rolweerstand; het loopvlak is breder, waardoor de vervorming op de plaats
waar de band de grond raakt minder wordt. Een belangrijk punt blijft ook
hier weer dat de band goed op druk is!

Enige nadeel van de harde bandjes is het ontbreken van comfort bij slecht
wegdek, maar ja, daarvoor koop je geen lage racer.

Ruud - harde bandjes rollen het beste - Heijnen

Disclaimer
1. This e-mail is for the intended recipient only. If you have received it
by mistake please let us know by reply and then delete it from your system;
access, disclosure, copying, distribution or reliance on any of it by anyone
else is prohibited.

2. If you as intended recipient have received this e-mail incorrectly,
please notify the sender (via e-mail) immediately. This e-mail is
confidential and may be legally privileged. DSM does not guarantee that the
information sent and/or received by or with this e-mail is correct and does
not accept any liability for damages related thereto.