Oude ligfietslijst: bericht 10003

Van: Erik Wannee & Saskia van Oostwaard <Erik.Wannee@B...>
Datum:  Wed Feb 21, 2001  5:46pm
Onderwerp:  Re: Hoe oud is de ligfiets?

Brechtje Daams schreef:

> Ik verbeter:
> --
> Brechtje - de eerste commerciëel verkrijgbare ligfiets
> kwam op de markt toen ik studeerde - Daams

Helaas, Brechtje, moet ik je daarbij nog eens verbeteren.
Volgens mijn boek 'Das Liegerad' van Gunnar Fehlau was de
eerste in grotere series geproduceerde ligfiets de
'Peugeot', uit 1914. Maar ook daarvoor al waren ligfietsen
in kleinere oplagen te koop.
En dan valt o.a. nog te denken aan de voorloper van de
Alleweder: De Vélocar van Mochet en de daaruit voortkomende
tweewieler waarmee Français Faure de betwiste race in 1932
won, en waarvan voorzover ik weet ook aanzienlijke aantallen
commercieel gebouwd werden.
In hetzelfde boek zie ik nog een heel aantal ligfietsen
beschreven die al voor de oorlog in serie geproduceerd
werden.

Erik Wannee.

  Reacties Auteur Datum
10066 Re: Hoe oud is de ligfiets? Brechtje Daams Thu  2/22/2001