Re: kleding

> Is een regenpak nou eigenlijk handig of wordt
> je daar allen maar zweterig van?

Zelf forens ik nog als bukfietser naar mijn werk, maar alvast enkele
bemerkingen:

Goretex werkt vrij goed, maar let op voor de naden: vooral goedkopere
kledingsstukken hebben hier last van: zo stond ik te twijfelen tussen de
echte Goretex versie en de goedkopere 'Microfiber'uitvoering of zoiets
voor mijn regenbroek. De financiŽle overwegingen wonnen op dat moment,
en dus rij ik nu rond met natte knieŽn als het regent: de zijrits van de
broek lekt namelijk.

Toen ik van jas vernieuwde heb ik dus maar direct een duurdere Goretex
Lafuma gekocht, en daar heb ik nog niks dan plezier van gehad. Wel is
het zo dat ik mij wel iets minder dik kleed als ik in mijn regenjas
kruip (minder koeling doordat de wind niet door m'n jas waait ?), maar
het klassieke 'sauna-effect' is toch van de baan.

Wat hier op de lijst al ter sprake kwam is het feit dat je bij
ligfietsen soms een plasje midden op je buik krijgt, en als je rits daar
midden onder zit, dan heb je natuurlijk dik kans op doorlekken. Lafuma
ritsen zouden echter zogenaamd niet doorlekken, maar aangezien ik nog
niet liggend de regen inging, kan ik dat niet bevestigen.
Misschien is het gewoon verstandiger iets te zoeken waar de rits niet
exact in het midden gepositioneerd is, of iets dat je over je hoofd
trekt...
Zeker af te raden is alles wat ventilatieoplossingen naar achter toe
heeft, en ik zou denken dat zakken achteraan ook niet ideaal zijn voor
een ligfietser...

Een ander attribuut dat ik aangeraden kreeg is een pet: die heeft echt
diverse voordelen voor fietsers in de regen. Vooreerst voorkomt de klep
dat de regen tegen je voorhoofd plenst, wat vrij pijnlijk kan worden bij
een lange rit. Vervolgens voorkomt de klep dat de kap van je regenjas je
zicht belemmert, of zelfs helemaal voor je ogen zakt (vooral als je je
regenjas een beetje groot koopt zodat er vele laagje onder kunnen is dit
handig). En last but not least voor brildragers: je bril blijft
beduidend droger en langer transparant!

mvg,
Bert - die blijkbaar nog een lange weg af te leggen heeft voor hij met
z'n racer de regen inmag- Bruynooghe.