Re: kleding

Bert schreef:
>Toen ik van jas vernieuwde heb ik dus maar direct een duurdere Goretex
>Lafuma gekocht, en daar heb ik nog niks dan plezier van gehad.

Wat kost dat nou, zo'n jas?

>het klassieke 'sauna-effect' is toch van de baan.

Dus met zo'n jas blijf je met een regenpak echt droger dan zonder?
Hoe zit het met de langere fietsafstanden? Als ik een kwartiertje moet
fietsen,
kan ik nog wel zo rustig aan doen, dat ik in zo'n Piet Kerkhof-pak redelijk
droog over kom, maar daarna begint de zweterij. Wordt dat met een GoreTex pak
geheel voorkomen of slechts uitgesteld?
"Ademende" regenpakken hebben bij mij, van horen zeggen, de reputatie dat ze
slechts iets minder zweten en bovendien niet geheel waterdicht zijn. Een
pak van f150,- dat ik ooit kocht bevestigt dat vooroordeel.

>Een ander attribuut dat ik aangeraden kreeg is een pet: die heeft echt
>diverse voordelen voor fietsers in de regen.

Absoluut helemaal mee eens, al gebruik ik geen pet maar een zonneklep. Grotere
klep dan de doorsnee pet, niet nog een extra laag op je hoofd.
Enige nadeel: de band van de klep is van stof, en door de capillaire werking
krijg in na drie kwartier druppels in mijn nek omdat de hele band dan
nat is...

>Vooreerst voorkomt de klep
>dat de regen tegen je voorhoofd plenst, wat vrij pijnlijk kan worden bij
>een lange rit.

Het is bovendien een groot psychisch voordeel dat je gezicht droog blijft.
Op die manier erger je je n.l veel minder aan de regen, is mijn ervaring.

>Vervolgens voorkomt de klep dat de kap van je regenjas je
>zicht belemmert, of zelfs helemaal voor je ogen zakt

Het zicht naar op zij kan er evenwel nadelig door beinvloed worden, omdat
de klep de muts wat verder naar voren kan trekken (wel weer een voordeel bij
zijwind).

>En last but not least voor brildragers: je bril blijft
>beduidend droger en langer transparant!

Maar beslaat wel zodra je stilstaat, omdat je zweetdampenb onder de klep
blijven hangen.
Een ding: zo'n klep help nauwelijks tegen miezerige motregen, want die waait
er direct onderdoor.

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525