Re: Re: kleding

Marcel Wijkstra wrote:
> Wat kost dat nou, zo'n jas?
Ik betaalde zo'n 7000BEF, dus zo'n 380 gulden. (Dit is wel de
goedkoopste versie: de 'Sangar'). Hij ziet eruit als een normale
sportieve jas en ik draag hem gewoon dagdagelijks als gewone jas, en
eigenlijk vind ik hem ook mooier dan mijn 'gewone' jas die ik vroeger
droeg.

> Dus met zo'n jas blijf je met een regenpak echt droger dan zonder?
> Hoe zit het met de langere fietsafstanden? Als ik een kwartiertje moet
> fietsen,
> kan ik nog wel zo rustig aan doen, dat ik in zo'n Piet Kerkhof-pak redelijk
> droog over kom, maar daarna begint de zweterij. Wordt dat met een GoreTex pak
> geheel voorkomen of slechts uitgesteld?
> "Ademende" regenpakken hebben bij mij, van horen zeggen, de reputatie dat ze
> slechts iets minder zweten en bovendien niet geheel waterdicht zijn. Een
> pak van f150,- dat ik ooit kocht bevestigt dat vooroordeel.
Zoals steeds: koop nooit de goedkope versie van technologisch materiaal.
Trouwens, ik draag mijn regenjas als gewone jas, dus spaar ik de kosten
van een gewone jas uit...
Wat duur van waterdichtheid betreft: ik reed twee uur in de gietende
regen met mijn bukracer, en was niet natter dan als ik hetzelfde traject
in droog weer met een T-shirt deed. Het lijkt me wel zo dat je de
natuurlijke koeling van de wind verliest, aangezien de jas alleen ademt
van binnen naar buiten, misschien is dat wel een probleem op de
ligfiets...
Ik heb mij laten vertellen dat bij goedkopere modellen vooral bespaard
wordt op de naden en ritsen (wat overeenkomt met mijn ervaring, zie
eerdere mail), en daar zou Lafuma nu juist heel veel aandacht aan
besteden...

> Absoluut helemaal mee eens, al gebruik ik geen pet maar een zonneklep. Grotere
> klep dan de doorsnee pet, niet nog een extra laag op je hoofd.
> Enige nadeel: de band van de klep is van stof, en door de capillaire werking
> krijg in na drie kwartier druppels in mijn nek omdat de hele band dan
> nat is...
Lafuma verkoopt ook Goretex petten voor zo'n 1000BEF (55 gulden), maar
die zijn enkel te verkrijgen in lelijke natuurvorserskleuren, en lijken
mij ook niet de gewenste stevigheid te hebben. Dus voor mij is het wat
te duur volgens wat het is...

> Het is bovendien een groot psychisch voordeel dat je gezicht droog blijft.
> Op die manier erger je je n.l veel minder aan de regen, is mijn ervaring.
Volledig mee eens: sindsdien vloek ik niet meer als het begint te
regenen: je voelt je een stuk meer meester over de elementen. Alleen
vergat ik eens dat mijn boekentas niet zo waterdicht is als mijn kledij,
en toen ik thuiskwam mocht ik mijn boeken uitwringen :(

> Het zicht naar op zij kan er evenwel nadelig door beinvloed worden, omdat
> de klep de muts wat verder naar voren kan trekken (wel weer een voordeel bij
> zijwind).

> Maar beslaat wel zodra je stilstaat, omdat je zweetdampen onder de klep
> blijven hangen.
Heb ik minder last van: de kap van mijn regenjas wordt op mijn hoofd
gehouden door elasiekjes, zodat er nooit stof of een kkordje van mijn
regenjas voor m'n mond komt. De uitgeademde lucht gaat dus mooi
rechtdoor, in tegenstelling tot de klassieke regenjassen.

> Een ding: zo'n klep help nauwelijks tegen miezerige motregen, want die waait
> er direct onderdoor.
Ik heb een zeer klein brilletje dat heel dicht tegen m'n ogen staat, en
als je de klep goed naar beneden trekt heb je daar ook geen last van.

mvg,
Bert - die graag met dezelfde kleding fietst en op kantoor verschijnt -
Bruynooghe.