Re: nlhpv-digest V1 #409

>From: gebo at wrq.com
>Subject: kleding
>
>Hoi,

 Hoewel ik nu dus nog een mooi-weer-fietser ben, ben ik van plan
>om ook als het kouder wordt te blijven fietsen en me ook niet door
>regen te laten stoppen. Is een regenpak nou eigenlijk handig of wordt
>je daar allen maar zweterig van?
>
>Groeten,
>
>Gé   __

Ik heb inmiddels zowel met Goretex als met MPC van Tenson als met Poray
5000 AGU ervaring. In alle gevallen wordt je nat bij het dragen, en wel
door het transpireren. Al deze stoffen ademen wel, maar onvoldoende om al
het zweet te laten verdwijnen. Dat kan ook niet anders, want de fabrikanten
van al deze spullen claimen tevens dat de stoffen winddicht zijn. Er is dus
veel minder ventilatie; in de praktijk te weinig ventilatie. De functie van
transpireren is afkoelen: door verdamping wordt er warmte aan het lichaam
onttrokken. Ook de warmte kan bij regenkleding niet goed weg. Dus zal het
lichaam reageren door nog meer te gaan transpireren. Tenslotte: als het
regent zal de luchtvochtigheid (bijna) 100% zijn. Dit werkt ook belemmerend
voor een goede verdamping en dus voor de afkoeling. De "ademende" pakken
zullen vast veel beter zijn dan de volledig afsluitende pakken, maar een
droge overkomst bij regen lijkt mij een illusie. Zelfs bij weinig
inspanning wordt je al snel klam in zo'n pak, zoals bij rustig wandelen.
Het pak van AGU bevalt mij overigen prima omdat het dun is en zeer licht,
en daardoor erg comfortabel. Ik weet echter nog niet hoe het met de
duurzaamheid is gesteld. De duurzaamheid van Goretex is prima: gaat jaren mee.

Mijns inziens zijn er twee oplossingen:
1. Onder het "ademende" regenpak zo weinig kleding dat je net niet koud
wordt. Het lichaam heeft dan geen behoefte te gaan transpireren. Dit zal
waarschijnlijk moeilijk uit te kienen zijn, en is zeker 's zomers niet goed
mogelijk.
2. 's Zomers kan ook overwogen worden geen regenkleding te dragen, en dan
maar helemaal kletsnat worden. Als je een waterdichte fietstas hebt kun je
droge kleding meenemen. Het dragen van regenkleding bij warm weer is echt
zeer oncomfortabel.

Over de bedekking van het hoofd nog het volgende. Vele jaren heb ik
dankbaar gebruik gemaakt van een zuidwester, gekocht bij een dumpzaak. Deze
is echter gemaakt van vrij harde kunsstof en is daardoor niet echt
comfortabel. Een goed alternatief is de Rainbuddy van AGU, een van de
weinige artikelen die mij vrij gunstig geprijsd lijken te zijn bij deze
firma. Dit hoedje blijft redelijk goed zitten bij hogere snelheden, ademt
vrij goed en geeft door de randen ook enige bescherming van het gezicht.
Wel kan de rand gaan flapperen bij hogere snelheden of hardere wind.
Voordeel is dat de nek bloot kan blijven, in tegenstelling tot de situatie
bij een capuchon. Daardoor kun in de nek toch nog iets afkoelen.

Over AGU nog het volgdende. Ze hebben prachtige spullen, maar ik vind ze
nogal prijzig. Daar komt bij dat de levering naar mijn recente ervaring
nogal flink te wensen over laat. Sommige spullen uit de catalogus bleken
helemaal niet leverbaar, andere spullen pas na enkele weken. Overigens is
dit ook het geval bij Löffler en Ultima.

Verder vind ik de service van AGU beperkt. Ik had een prachtig
Sinchi-jackje gekocht, een soort windjack voor als de koerstrui te koud is.
Helaas werd ik al de tweede keer dat ik het droeg van de weg afgefietst
door een bukfietser die, achterom kijkend om te zien wie er waarom belde,
naar links uitweek op het moment dat ik reeds naast hem reed. Hierdoor
belandde ik in de berm en ging onderuit. De bukfietser vervolgde
onbekommerd zijn weg zonder een helpende hand uit te steken. Het gevolg
voor het jasje waren enkele gaten in de mouw. Ik heb gebeld met AGU in
Alkmaar of ze er een nieuwe mouw in konden zetten of wat stof konden
opsturen. Dit alles bleek niet mogelijk. AGU betrekt complete producten van
toeleveranciers, en is dus niet zelf producent. Schade dus: f. 139,--. Dit
gebrek aan service vind ik eigenlijk ver onder de maat.

Met vriendelijke groet, Roel van Dijk