stuuruitslag

medemeellisters,

Sinds een jaar rijd ik op een Condor met voorvering (Giant/RST-elastomeer veerelementen). In het begin dacht ik dat het zo hoorde, maar nu valt me steeds meer op dat er iets niet klopt met de stuuruitslag.

Als ik stil sta, en ik draai ( terwijl ik op de fiets zit) het stuur helemaal naar links  (of naar rechts) dan slaat het stuur verder door naar links (of naar rechts) en de voorkant van de fiets zakt merkbaar. Als ik dan het stuur weer recht wil draaien, kost dat veel kracht, zoveel zelfs dat het stuur soms wel draait en het wiel niet (gevolg: een scheef stuur dus).

Tijdens het rijden doet dit verschijnsel zich ook voor, zij het dan dat je er minder van merkt omdat de stuuruitslag  natuurlijk veel kleiner is. Waar je het wel merkt, is tijdens langzaam rijden in b.v. een fietssluisje. Daar moet je wel scherpe bochten maken met een grote uitslag terwijl je langzaam rijdt. Menigmaal gaat het dan ook mis blijf ik in zo'n sluisje een beetje hangen. Vaak kom ik er met een scheef stuur uit.

Het is mij een raadsel waar het aan ligt. Aan de voorvering? Te kleine balhoofdhoek (die door het inveren van de achterkant nog kleiner wordt!)? Is er iets met de sprong van de voorvork? Of zit het in de geometrie vastgebakken en moet ik er mee leren leven? Helpt een vaste voorvork i.p.v. een verende?

Ik vind het allemaal heel vreemd, te meer daar de Condor door Optima ook met een verende voorvork geleverd wordt. Zoveel afwijking zal deze (goedkope) vork toch ook niet hebben ten opzichte van een dure.

Als je er eenmaal op gaat letten, wordt het steeds vervelender. Zijn er meer liggers die hier iets in herkennen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

Thijs van Buuren