Re: Bouwen flevobikeracer

On Wed, 24 Jun 1998 02:00:20 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Date: Tue, 23 Jun 98 18:33:43 PDT
>From: "Stef Huizer" <huizer at worldonline.nl>
>Subject: Bouwen flevobikeracer
>
>Ondanks alle verhalen over het leren fietsen met een Flevoracer heb ik
>onlangs de bouwtekeningen van een Flevoracer gekocht, zodat ik hem zelf kan
>bouwen.
>Is er iemand die de racer ook zelf gebouwd heeft en iets wil vertellen over
>zijn ervaringen ?

Natuurlijk...
Mijn grootste probleem was/is de juiste montage van het "balhoofd"
zonder een lasmal. Hierdoor spoort de fiets niet 100% (enkele
centimeters scheef), wat voor de berijdbaarheid volgens mijn trouwens
niet veel uitmaakt. Van de winter heb ik de fout voor een groot
gedeelte gecorrigeerd, maar was aan het stuurgedrag niet te merken
dat er wat aan gedaan was.

>Is het verstandig om de racer op bepaalde punten te modificeren ?

Staat er al een versteviging in het frame getekend onde het zitje?
Bij mijn pakket was er alleen een ingezaagde bocht in het frame, maar
in de fabriekexemplaren zit er tegenwoordig een extra stukje buis
gelast, wat echt noodzakelijk is om het frame niet te laten scheuren.

Verder had de getekende bracket-klemming de onhebbelijkheid om
-vooral bij vochtig weer- wat te gaan verschuiven tijdens het
trappen. (ik heb de klembouten al een keer gebroken door ze steeds
vaster te zetten.) Ondertussen is dit euvel redelijk opgelost door 4
borgboutjes, die horizontaal door het bovenste deel van de klemming
in de bovenbuis prikken. Dit heeft dan alleen het nadeel dat de
verstelling van de trap-afstand niet meer met 2 boutjes gaat, maar je
er 6 moet losdraaien. (het laatste jaar heb ik hen trouwens niet
verzet, alleen af en toe de boutjes aangedraaid.
Ook de kunststof uitvoering van Flevobike is een oplossing.

Ook heb ik geen magura rem gemonteerd. Ik ben begonnen met
canti-lever op zowel voor als achterwiel.
Voor het achterwiel is dit ruim voldoende. Voor ben ik overgegaan op
een schijfrem, maar een trommelrem zal waarschijnlijk ook volstaan;
maar een Magura kan uiteraard ook.

Verder is er bij de laatste renovatie een hydro(gas-gedempte) veer in
gezet in plaats van het rubberblok, wat voor het comfort en de
veiligheid goed was.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.