Re: Slijtage ketting bij ligfietsen

In message <358FE994.2EB44A13 at cyraus.demon.nl>, Cyril Aussems
<cyril at cyraus.demon.nl> writes

>hoefde te vervangen omdat hij de ketting gewoon standaard elke 3000 kilometer
>vernieuwde. Op die manier paste de nieuwe ketting wel op een gebruikt blok, en
>Graag enkele ervaringen op dit gebied.
Onlangs was er in nl.fiets een hele discussie daarover.
De kernpunten uit de beste tip waren de volgende:
- na 3000 km een nieuwe ketting (1) gebruiken, de oude ketting (2)
bewaren.
- na 6000 km ketting (1) weer terugleggen
- na 9000 km ketting (2) weer monteren
- na 12000 km nieuwe 2 kettingen en pion vervangen.

Normale levensduur van ketting en pion, op een gewone fiets, is ca 6000
km. Met dit wisselsysteem is de levensduur van de ketting gelijk maar
van de pion 2 keer zo lang.
De reden van de verlengde levensduur is dat als een ketting na 3000 km
wat is gerekt de tandwielen van de pion sneller gaan slijten. Met een
nieuwe ketting na 3000 km vertraag je dat.

Mijn flevobike is bijna aan de 3000 km. En ik ga dit systeem toepassen.
Ik vermoed dat de levensduur op een ligfiets langer is omdat de ketting
langer is. In een van de reacties las ik zelfs 15000 km.

Overigens kun je de kosten van een pion vernieuwen verlagen door alleen
de meest gebruikte tandwielen te vervangen.

Groeten,

Jan van der Linden