Re: Flevo fietsen

In message <98Jun22.110930gmt+0100.19719 at nucleus.azvu.nl>, "Hollebeek,
A.J." <aj.hollebeek at azvu.nl> writes
>Hallo allemaal,
>Ik ben sinds een paar weken in het gelukkige bezit van een flevo racer.
>Deze fiets is uitgevoerd met 26" wielen en snelle dunne bandjes.
>Het probleem wat ik echter heb met deze fiets is echter een essentieel
>probleem en dat betreft het leren fietsen op dit fietsje.
Klinkt bekend.
>Waar ik nu behoefte aan heb zijn andere drama verhalen waar ik mij aan
>op kan trekken, hits en tips die het oefenen kunnen vergemakkelijken,
>kortom alles wat mij kan motiveren dit gekkenwerk door te zetten.

Vorig jaar juni ben ik op een racer begonnen. Twee weken lang elke avond
een  half uur geoefend op een zeer stil weggetje. Vanwege optredende
pijn in mijn knieen, twee weken gestopt. En toen weer twee weken maar
met een lichter verzet om de knieen te sparen. Het heeft nog maanden
geduurd voordat ik me aan woonwerk-verkeer naar Den Haag waagde.
tijdens het oefenen nauwelijk gevallen.
In middels drie keer fors tegen de wereld geklapt. De laatse keer door
schielijk remmen in een onoverzichtelijk bochtje waar plotseling een
bestelbus verscheen. Gevolg voorwiel slipte weg, gebroken trapashuis, en
een uur lopen.
Desondanks enthousiast. Geen zadelpijn meer, ik had altijd pijn in mijn
polssen op een racefiets. Nu niet meer dus. En ik kan met dezelfde
inspanning als op de racefiets 4-5 km harder fietsen. Wel fiets ik na
een jaar nog steeds in de hoge stand. Op lange trajecten met tegenwind
zet ik hem pas laag.

Alle waardevolle tips zijn al gegeven door anderen. Toch mijn reactie
omdat ik als 53 jarige er kennelijk langer over heb gedaan dan anderen
om te wennen en me veilig te voelen.

Nu ik echter met losse handen kan fietsen vraag ik me af waar ik die
moet laten. op mijn buik? Alsof je een dutje doet? Achter je hoofd?
Uitrekstand?

Groeten,

Jan van der Linden