Re: stuuruitslag

> Thijs van Buuren wrote:
>
> medemeellisters,
>
> Sinds een jaar rijd ik op een Condor met voorvering
> (Giant/RST-elastomeer veerelementen). In het begin dacht ik dat het zo
> hoorde, maar nu valt me steeds meer op dat er iets niet klopt met de
> stuuruitslag.
>
> Als ik stil sta, en ik draai ( terwijl ik op de fiets zit) het stuur
> helemaal naar links  (of naar rechts) dan slaat het stuur verder door
> naar links (of naar rechts) en de voorkant van de fiets zakt merkbaar.
> Als ik dan het stuur weer recht wil draaien, kost dat veel kracht,
> [...]

Het fenomeen dat je frame zakt bij het sturen is normaal, alleen is het
zo dat dat blijkbaar overdreven proporties kan aannemen. Door de extra
hoogte die aan je voorvork toegevoegd is, is de geometrie iets
veranderd, en is die 'framedrop' misschien te groot geworden.
Op mijn homepage  (http://bewoner.dma.be/bSimon/vrvork.htm) vind je een
formule die die 'wheelflop' berekent, misschien moet je eens nagaan
hoezeer die verandert met of zonder voorvering.

Mogelijke oplossingen zijn:
1.
Je stuur beter vastzetten. (Zelf had ik ooit problemen met een loskomend
stuur op een Challenge Twister).

2.
De sprong van je voorvork verkleinen.

3.
De balhoofdshoek vergroten.

4.
Het wiel verkleinen. Misschien is deze oplossing als test te gebruiken?

In elk geval moet je niet proberen die 'framedrop' uit te schakelen: dat
is een belangrijke factor om natuurlijk te sturen!

Overigens vraag ik me al een tijdje af hoe logisch het is bij een aantal
modellen zonder meer voorvering toe te passen zonder de geometrie van de
fiets aan te passen. Bij een heel aantal fietsen zit het scharnierpunt
van de vering onder het zwaartepunt, en volgens mijn redenering krijg je
daardoor met 1 veer een gelijke veerwerking op voor- en achterwiel