Re: racer bouwen

> Zelf vindt ik de flevoracer vrij zwaar. Zouden de buizen dunner kunnen?
> Uit reacties over het cycle vision evenement begreep ik dat de Russen
> goed zijn in titanium. (ze hebben wat teveel nu het minder goed gaat met
> de ruimtevaart). Zouden die niet een lichter frame kunnen bouwen?

Ook ik zou (in de toekomst) belangstelling hebben voor een lightweight
Racer. Ik moet de mijne nu twee trappen op- en afdragen als ik wil gaan
fietsen, en daarvoor is 'ie eigenlijk veel te zwaar. Ik vind de Racer
echter onge-evenaard qua verhouding comfort : snelheid. Het lichter maken
zou bereikt moeten worden door het frame van oversized dunwandig aluminium
of carbon te maken, want het achterframe moet te veel buigkrachten kunnen
verdragen voor dunwandig staal. Het voorframe bestaat uit een
driehoeksconstructie en kan eventueel wel van dun staal worden gemaakt.

De techniek van dunwandig aluminium is natuurlijk heel moeilijk en duur.
Een voorlopige oplossing zou gevonden kunnen worden in het aan elkaar
lijmen van alu schaaldelen, zoals nu de rug-aan-rugtandem van Allert Jacobs
wordt gemaakt. Zo sla je twee vliegen in een klap: het is licht en
makkelijk zelf te maken.

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries

http://huizen.dds.nl/~menovs