Re: racer bouwen

>Onder dunwandig staal versta ik standaard buismateriaal als dat van bv
>Reynolds, dat verwerkt wordt tot lichtgewicht racefietsen en ATB's.

Dus kan je concluderen dat die soort staal a) sterk genoeg is voor
racefietsen en ATB's en b) dit ook voor dunwandig staal geldt waardoor
je heel lichtgewicht en sterke fietsen kan bouwen.

Verder zijn Reynolds fietsbuizen geen standaard. Dit soort material is
een legeering met een bijzonder hoge treksterkte tegenover de standaard,
en aanzienlijk duurder dan de staal die jij en ik in onze FlevoRacers
hebben.

>Aluminium wordt in zeer uiteenlopende (oversized, double butted) vormen
>gemaakt voor in de ATB- en racefietsbouw,

Oversized krijg je ook in staal maar omdat staal sterker is dan
aluminium hoeft hij niet zo extreem oversized te zijn als aluminium.
Double (en triple) butted is een uitvinding die al sinds tientallen
jaren bij stalen buizen wordt toegepast, dus helemaal niet nieuw of
specifiek voor aluminium.

>en vooral als het gaat om
>'fullies' zie je nooit meer staal.

Dat is volgens mij a) een modeverschijnsel en b) is "dunwandig"
aluminium makkelijker te lassen dan dunwandig staal want "dunwandig"
aluminium is tussen 3 en 5 mal zo dik als dunwandig staal. Aluminium is
in het algemeen minder gevoelig tegen lasfouten dan staal.

>Ik heb ook nog nooit een echt oversized
>stalen racefietskader gezien.

Zie boven. Ook staal wordt heel vaak in oversized maten gebruikt. BTW,
"oversized" is alles met een buitendiameter van meer dan het
traditioneele standaard maat van een inch.

>Ik weet dat men bij Challenge, Flevobike en
>Optima wel oversized stalen buis gebruikt, maar dat is dan ook redelijk
>zwaar i.v.g. met aluminium van de zelfde afmetingen.

Vermoedelijk omdat geen hoogwaardige staal (Reynolds, Columbus, etc.)
gebruikt woord die dan ook als dunwandig buis nog sterk genoeg is.

Verder valt te zeggen dat staal naast een duidelijk hogere treksterkte
ook een hogere elasticiteit heeft dan aluminium en beter bestaat tegen
trillingen (engl.: fatigue).

Groeten,
Mark (Metaldeskundige en fan van het traditioneele framebouwmaterial
staal)

   <\
     \__     O               __O         Mark Maier