Re: racer bouwen

> Dus kan je concluderen dat die soort staal a) sterk genoeg is voor
> racefietsen en ATB's en b) dit ook voor dunwandig staal geldt waardoor
> je heel lichtgewicht en sterke fietsen kan bouwen.

Ja, maar racefiets en ATB-kaders zijn driehoeksconstructies, zodat het
staal alleen maar in de lengterichting belast wordt, en de treksterkte bij
staal altijd groter is dan de buigsterkte. Zou je de hoofdbuis van een
ligfiets van zo'n buisje maken, dan knakt het dubbel, volgens mij.

> Verder zijn Reynolds fietsbuizen geen standaard. Dit soort material is
> een legeering met een bijzonder hoge treksterkte tegenover de standaard,

Wel in de (sport) fietsbouw.

> en aanzienlijk duurder dan de staal die jij en ik in onze FlevoRacers
> hebben.

Dit is waarschijnlijk gewoon PBS, en dat is niet standaard in de fietsbouw.
Wel in de ligfiets(zelf)bouw dus.

> Oversized krijg je ook in staal maar omdat staal sterker is dan
> aluminium hoeft hij niet zo extreem oversized te zijn als aluminium.
> Double (en triple) butted is een uitvinding die al sinds tientallen
> jaren bij stalen buizen wordt toegepast, dus helemaal niet nieuw of
> specifiek voor aluminium.

Inderdaad, mijn eerste ATB (Batavus) was van oversized double butted
hoogovensstaal. Maar overszd staal ziet er minder 'oversized' uit dan
overszd. alu.

(knip)

> Vermoedelijk omdat geen hoogwaardige staal (Reynolds, Columbus, etc.)
> gebruikt woord die dan ook als dunwandig buis nog sterk genoeg is.

Weet je waar een M5 van wordt gemaakt?

> Mark (Metaldeskundige en fan van het traditioneele framebouwmaterial
> staal)

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries (theoloog die ooit fietsenmaker wilde worden)

http://huizen.dds.nl/~menovs