Re: racer bouwen

>Ja, maar racefiets en ATB-kaders zijn driehoeksconstructies, zodat het
>staal alleen maar in de lengterichting belast wordt,

Als je goed kijkt zijn het vierhoeksconstructies, vandaar de naam
*diamant*frame. En als je fors in de pedalen trapt en tegelijkertijd nog
aan je stuur gaat trekken komen er extreem hoge zijwardse en
torsiekrachten op zo'n frame te staan.

>en de treksterkte bij
>staal altijd groter is dan de buigsterkte.

Volgens mij bedoel je in het algemeen: als je een buis trekt is hij
sterker dan als je hem buigt.

Inderdaad, maar dat is bij alle materialen zo en heeft alleen te maken
met de geometie van een buis. De treksterkte is een
*materiaal*eigenschap en dus onafhankelijk van de geometrie. En hierbij
is staal altijd sterker dan aluminium. Een materiaaleigenschap, die je
ook met een dure aluminiumlegering en warmtebehandeling niet hoger dan
die van een goede staal zal krijgen.

>Zou je de hoofdbuis van een
>ligfiets van zo'n buisje maken, dan knakt het dubbel, volgens mij.

Doe het met een aluminium buis en je krijgt hetzelvde resultaat. Gewoon
een probleem van geometrie. Alleen een stalen buis woordt eerst krom
vordat hij breekt, een aluminium buis breekt meteen door. Dat is de
materiaaleigenschap: minder elasticiteit.

>Wel in de (sport) fietsbouw.

Ne, hoor. Alleen duurdere frames zijn von hoogwaardige buizen (er zijn
ook Reynolds buizen van mindere kwaliteit). Dat zijn maximaal 10 % van
alle (sport)fietsen volgens mij.

>Weet je waar een M5 van wordt gemaakt?

Zie de M5 homepage: van chroom-molybdeen staal. Dat is een van de
soorten met een hogere treksterkte. Er zijn nog betere, maar die moet je
eerst betalen...

Waarom worden M5 fietsen niet van aluminium gemaakt? Vragje an Bram....

Mijn antwoord: Omdat je met staal een even stijve frame met minder dikke
buizen kan maken. En omdat je de wandsterkte van een dergelijke stalen
buis nog dunner kan houden dan met aluminium heb je minder materiaal
nodig en is er ook nauwelijks een gewichtsverschil.

Groetjes,
Mark (die niet ontkent dat er misschien een paar kleine voordelen in
aluminium zouden kunnen zitten, die hier echter nog niet ter sprake
gekomen zijn - maar die zal hij ook niet noemen omdat hij zijn geliefde
staal moet verdedigen)

P.S.: Weet je dat staal "leeft" en aluminium een "dode" materiaal is? Je
kan het gewoon horen als je er met een vingernagel tegen snipt ;-)

   <\
     \__     O               __O         Mark Maier