RE: racer bouwen

Om mij in de discussie te mengen: het lijkt mij geweldig om een 20" Flevo Racer te rijden. Ik heb een paar opmerkingen over de ideeen tot nu toe.

Omdat de Flevo Bike toch een bewerkelijke besturing heeft, lijkt het me dat proberen met een iets andere geometrie (onvermijdelijk als je lager en met kleinere wielen wilt) onverwachte resultaten kan geven. Daarom lijkt het me goed het ontwerp van de 20"
racer van Flevo goed te bekijken en ook de ervaringen daarmee.

Vering lijkt me wel belangrijk, anders wordt het een fiets die wel erg beperkt in gebruik is.

Als het gewicht een drijfveer is, dan is het verhaal over in Rusland in titanium laten bouwen wel wat...
Ten aanzien van de discussie over staal vs aluminium: bij bukfietsen heb ik de ervaring dat aluminium iets meer vering geeft dan staal, waardoor bijvoorbeeld trillingen van het rijden op (redelijk vlakke )klinker- en tegelpaden goed gedempt wordt. Dit is
voor de voorbouw van een Racer natuurlijk ook interessant...

Tot slot een idee over aandrijving: kleinere wielen leidt tot grotere voorbladen, wat mij niet echt trekt. Zou het niet mogelijk zijn om een tweetraps aandrijving te creeeren door een tussenas met daarop een klein en een iets groter tandwiel? Dan kan je i
n ieder geval verder met standaard onderdelen werken.

Het lijkt mij dat de bouw van een dergelijke racer veel haalbaarder wordt als dit met een groep belangstellenden wordt gedaan (zeker als je het in Rusland zou doen...). Mischien een idee...

Groeten,

Erik -altijd in voor nieuwe dingen- Snel