Re: racer bouwen

> Omdat de Flevo Bike toch een bewerkelijke besturing heeft, lijkt het me
dat proberen met een iets andere geometrie (onvermijdelijk als je lager en
met kleinere wielen wilt) onverwachte resultaten kan geven. Daarom lijkt
het me goed het ontwerp van de 20" racer van Flevo goed te bekijken en ook
de ervaringen daarmee.

De Bike en de Racer hebben volgens mij gemeenschappelijk dat ze beide een
naloop van +/- 5 cm en een balhoofdhoek van 45% hebben. Als ik een 20"
racer zou tekenen, zou ik eerst het voorwiel tekenen, dan een hulplijn door
het wiel die het hart van de stuur-as aangeeft. Ergens op die as zou dan
(hoger of lager) het balhoofd moeten komen. Vervolgens teken ik de rest van
de fiets. Verder moet het balhoofd ongeveer in het verlengde van het
stuitje van de berijder komen te liggen.

> Als het gewicht een drijfveer is, dan is het verhaal over in Rusland in
titanium laten bouwen wel wat...

Het probleem is, dat ik geen connecties in Rusland heb, en titanium nogal
duur is. De nieuw te ontwerpen racer moet voor mij als student betaalbaar
blijven. Dat is immers ook *het* sterke punt van de huidige racer: veel
km/h per gulden!

> Tot slot een idee over aandrijving: kleinere wielen leidt tot grotere
voorbladen, wat mij niet echt trekt. Zou het niet mogelijk zijn om een
tweetraps aandrijving te creeeren door een tussenas met daarop een klein en
een iets groter tandwiel? Dan kan je in ieder geval verder met standaard
onderdelen werken.

Dit zou meer wegen dan een conventionele aandrijving. Ik zat te denken aan
een normaal 65-tands Flevo voorblad waaruit het onnodige materiaal is
weggelaten. Dan sla je 2 vliegen in een klap: het is lichter en minder
zijwindgevoelig.

Het zou inderdaad goed zijn om mijn idee visueel te maken. Ik ben geen
groot technisch tekenaar, maar met de hulp van mijn broertje en een goed
autocadprogramma op m'n vaders computer moet het lukken. Mijn computer is
namelijk prima in oud hebreeuws, maar niet zo goed in tekenen. Ik denk dat
het pas na de vakantie gerealiseerd zal worden.

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries

http://huizen.dds.nl/~menovs