Re: Fleve perikelen

On Sat, 4 Jul 1998 02:00:12 +0200, nlhpv-digest wrote:

>Date: Sat, 04 Jul 1998 00:00:51 +0200
>From: Bart Eefting <abce at wxs.nl>
>Subject: Fleve perikelen

>En is dit echt wel zo gemakkelijk als dat ik denk ? of heb je je stuur
>echt wel nodig zelfs als je al een ervaren Flevo fietser bent.

Het is best handig bij (on)verwachte hobbels om jezelf te kunnen
stabiliseren, of om je achterwerk even uit het zitje te lichten,
zonder de totale controle te verliezen.

>Nu zijn ligfietsers eigenlijk wel een beetje onder en boven de wet, maar
>hoe zit het eigenlijk met de regel dat fietsers de handen aan het stuur
>moeten hebben als oom agent in de buurt is.

Die regel is noodzakelijk om adequaat te kunnen remmen. Om je handen
eerst naar het stuur te bewegen heb je ook weer tijd nodig, wat bij
een (bijna)aanrijding meestal niet al te ruim voorhanden is.

>En dan de technische vraag: onder het zitje van de Flevo-Trike zit in de
>buis waar de ronde pen van het voor stuk in valt een plaatje met een gat
>wat over die pen heen valt en wat je met een imbusbout kunt aan draaien.
>Waarvoor zit dat daar ? je borgt de pen toch al met de splitpen ?

Borgen is nog wat anders dan vastmaken.
De borgpen zorgt ervoor dat de fiets niet uit elkaar kan vallen, wat
een kennis van mij dus een keer is vergeten, en er maanden last van
zijn rug aan heeft overgehouden.
In principe doet dat plaatje hetzelfde, alleen zou dan de stuur-as
toch nog langzaam kunnen verschuiven (wat door de borgpen voorkomen
wordt). Maar het plaatje doet nog meer:
Het voorkomt bewegen van de stuuras in het achterframe, waardoor het
gat uit zou gaan slijten.
Ook zorgt het ervoor dat de as niet mee kan gaan draaien met het
voor-frame, waardoor de werking van de rubber-diabolo verloren gaat.

Greetings from

		Jeroen T. Bezemer

				Sliedrecht, Holland.