Flevo-low-racer

Beste Mathijs, Erik ea.,

Met zeer veel interesse volg ik jullie discussie over de eventuele bouw van
een Flevo-low-racer. Mijn interesse vloeit voort uit het feit dat ik op dit
moment met een vriend serieus bezig ben om tot een ontwerp van een
dergelijke fiets te komen die we dan in de loop van de tijd in Carbon
zouden willen gaan bouwen. Titanium spreekt me echter ook wel aan. Zeker
als het mooie gebogen lijnen op kan leveren, zodat we de vierkante stijl
van de 40x40 buizen definitief kunnen gaan verlaten.
Ons concept bestaat op dit moment uit een lage racer volgens het
flevo-principe, zithoogte ongeveer 20 cm, met een stuurknuppel tussen de
benen (inderdaad, zoals bij Theo van Andel, bleek onlangs) en eventueel een
klein stroomlijntje aan de achterkant. Het geheel moet gemakkelijk deelbaar
zijn daar mijn maat en ik student zijn en optimaal gebruik willen maken van
onze OV-jaarkaart. Bij het voorwiel hebben we geen vering toegepast, daar
we het frame (net als bij de pas op internet gezette foto van de nog in
opbouw zijnde rode racer) van het koppelpunt, via de as van het wiel
rechtstreeks (gebogen lijn) naar de trapas laten lopen. Als achterwiel
zouden we een 16-incher in willen zetten, daar deze bijna onder het zitje
kan verdwijnen en de fiets zo kort mogelijk houdt (belangrijk in de trein).
Misschien is het een idee om onze krachten te bundelen en zo tot een goed
ontwerp te komen. Iedereen heeft weer andere kwaliteiten die het ontwerp
kunnen verbeteren en daarom zou samenwerking wel wat op kunnen leveren.
Ikzelf kan goed met Cad omgaan en het intekenen zal geen probleem
opleveren. Doorrekenen van sterktes iets meer. Iets draaien, frezen of
lassen (eventueel zelfs gieten) zal ook wel gaan, daar we op de TU-Delft
veel zaken tot onze beschikking hebben, en ik zojuist een Module in deze
vaardigheden afgerond heb.
Ik hoop dat ons gezamenlijk enthousiasme omgezet kan worden in iets leuks,
zodat een nieuw type flevo-low-racer een stuk dichterbij gaat komen.

Henk Middelkoop