Re: Fietscomputer/Cadansmeter

Stef Huizer meende:

Bij een kadans van 60/min = 1/s wil je dat je teller 60 km/h = 60/3.6 m/s =
16.67 m/s
aangeeft. Je wielomtrek moet dus 1667 cm of 16667 mm of 656.2" zijn; je
diameter 1667/pi =
531 cm of 5305 mm of 208.8"
Helaas kunnen de meeste fietcompu's zulke enorme wielen niet aan. Als je
mazzel hebt, en
jouw metertje doet het in hectometers nauwkeurig, kun je nog wel alles door
tien delen,
dus 167 cm voor de diameter. Je ziet dan dus een kadans van 6.0 in plaats
van 60.

>de teller meet uitsluitend het aantal pulsjes (stroomstootjes) die het  per
>seconde krijgt van je wielmagneet

Jouw Sigma meet geen pulsjes! Verreweg de meeste fietscomputers hebben een
klein
schakelaartje in de opnemer zitten, die sluit zodra de magneet dicht in de
buurt komt
microswitch bevat twee ijzeren veertjes).
Let op! Dit betekent dat als je je fiets parkeert met de magneet bij de
opnemer, dat die
microswitch continu gesloten is. Je teller meet weliswaar slechts het
aantal malen dat
het schakelartje sluit, dus hij zal niet doorlopen, maar je batterij gaat
er wel beduidend
sneller van leeg (althans mijn Sigma BC700 wel).

Marcel.

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive/lab   +31-20-4231525