Re: Fietscomputer / Cadansmeter

Als je de snelheidsmeter wilt gebruiken voor cadans meting moet je er
rekening mee houden dat de verhouding tussen cadans en snelheid van de
fiets niet altijd gelijk is. Je SCHAKELT namelijk wel eens. Schakelen
heeft tot gevolg / de  bedoeling, dat het aantal keren trappen per
minuut in een beperkte range kan blijven terwijl je snelheid een veel
grotere verandering kan ondergaan.

De verhouding tussen snelheid en cadans ligt dus niet vast !

Om dit schakel effect buiten je cadansmeting te houden zul je het
wielmagneetje aan je trapper moeten zetten en de opnemer daar bij
plaatsen.

Of de instelrange voor de wielomtrek op de fietscomputer groot genoeg is
om de cadans prettig aan te geven is de vraag. (Prettig aangegeven is:
lees i.p.v. X km/h nu af X rpm)

Als je b.v. fietst met een cadans van 75 rpm en een snelheid van 25 km/u
zou je de wielmaat met een factor 3 moeten vermenigvuldigen om 75 (km/u)
op het display te krijgen.
Als dat buiten de instelrange ligt zou je kunnen proberen een instelling
te kiezen die de 25 km/u omzet in 37,5 km/u. Als de instelrange dat
toelaat hoef je "alleen nog maar" de aangegeven snelheid met twee te
vermenigvuldigen om je cadans te berekenen.
Of de boel zo in te stellen dat, zoals in het getal voorbeeld, je de
aangegeven snelheid met drie moet vermenigvuldigen om de cadans te
berekenen.

Probeer gewoon op een geheel getal te komen.
Als je de hele tijd lastig moet rekenen gaat het comfort van het fietsen
erg achteruit.

Theo van Dam