Re: Fietscomputer/Cadansmeter

Beste Willem,

ik doe ook een duit in het zakje.
Dat je een aantal niet-accurate antwoorden kreeg komt misschien
doordat je je vraag niet erg accuraat stelt?
Ik ga er vanuit dat je bedoelt:
hoe moet ik instellen opdat
aantal pedaalomwentelingen PER MINUUT
wordt aangegeven als km/u.

Op de eerste plaats:
als dat al met jouw computertje lukt, dan kun je natuurlijk alleen
een instelling doen die een correct resultaat geeft op maar EEN verzet:
schakel je naar een ander verzet, dan klopt t niet meer.
(Je snelheid blijft na schakelen dezelfde, dus je aflezing ook,
maar je pedaalfrequentie niet.)

Nu de rekenarij (excuses voor rekenfouten):
onderstel dat je je sensor hebt zitten op een 28" wiel
met een omtrek van 210cm,
en dat je een correcte aflezing wilt bij een verzet van 42:14.

Neem eerst eens aan dat je de afstelling conventioneel doet,
dwz op 210 cm,
en dat je daarmee bijvoorbeeld 20km/u zou fietsen
(het maakt niet uit wat je hier voor hypothetische waarde neemt).
(Aanwijzing dus: 20 (km/u).)

Die 20km/u komt overeen met 20000/60 = 33333 cm/min.

Per minuut draait je wiel dan 33333/210 = 159 maal rond.

Vanwege je verzet van 42:14 = 3 is je trapfrequentie dan
159/3 = 53 pedaalomwentelingen/min.

In dit geval zou je dus WILLEN, dat je computertje niet 20, maar 53 aangeeft.

Dat kun je nu kennelijk bereiken door de instelling van 210 cm
te veranderen in  210 * 20/53 = 80 cm.
(Maar of dat op jouw apparaatje kan?)

Voor andere verzetten/wielafmetingen gaat de berekening analoog.

Groeten,
Kees Doets