Re: Fietscomputer/Cadansmeter: iets meer uitgewerkt.

> Willem Leppers wrote:

> Ik wil een oude fietscomputer gaan inzetten als cadans-meter/teller.
> Ik weet dat de juiste telling als Km/p.u. zichtbaar wordt als je de
> juiste
> "wielomtrek" hebt ingevoerd, maar ik weet niet welk getal dit is ,en
> kan het ook
> niet berekenen.

snelheid = afstand (km) / tijdsinterval (h)
	 = (aantal wielomwentelingen / tijdsinterval (h)) x wielomtrek (km)
	 = (aantal wielomwentelingen / tijdsinterval (min)) x wielomtrek (km) *
60

Om dus het aantal omwentelingen per minuut te zien, moet dus de
wielomtrek(km) * 60 gelijk aan één zijn.

Dus wielomtrek (km) = 1/60 km
    wielomtrek (m)  = 1000/60 = 16,666 m

Aangezien je je meter waarschijnlijk niet zover zal krijgen, zul je je
tevreden moeten stellen met een fractie daarvan.
Stel dat je je meter kunt instellen op 8,33m, dan krijg dus de helft van
je kadans te zien.
Gemakkelijker rekent echter 1,66 cm, dan zie je je kadans een factor 10
te klein.

Oh ja, je dient natuurlijk je opnemertje op je crank te bevestigen, en
niet op het wiel, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al.

plezier ermee,
Bert.