Re: racer bouwen

>Ik dacht dat door koude perforatie het plaatstaal lokaal 3D en harder
>wordt, zodat het moeilijker wordt om (rondom de geperforeerde plaatsen)
het
>materiaal te vervormen.

Je bedoelt dus niet alleen perforatie maar in de hoofdzaak een koude
vervorming. Inderdaad kan een vervorming het materiaal hardenen maar
niet altijd en ieder materiaal in ieder toestand. Er kan bijv. ook een
tegendelig effect optreden: Stel je voor het materiaal is al gehardt,
dan heeft een verdere vervorming tot gevolg dat hij bros wordt.
Vervormingshardening is dus niet altijd toepasbar.

Andere mogelijkheiden tot hardening zijn warmtebehandelingen, bijv. bij
gegoten of gesmeden (?) aluminium.

Maar in je geval vervorm je het materiaal ook tot een andere geometrie
(lokaal van 2D naar 3D) en dit kan evenwel een grotere stijfheit
opleveren, zoals gewenst dus. Opletten op de juiste geometrie maar.

Groetjes,
Mark.

   <\
     \__     O               __O         Mark Maier