Re: Electro hulp motor en regelgeving

Een halve maand gelden was er op deze lijst een vraag over
electro-hulpmotoren en regelgeving. Ik heb wat praktijkervaring met
een electro-hulpmotor op een Challenge Wing.

Afgelopen winter was ik in Californië en daar heb ik bij de firma
ZAP (zie: http://zapbikes.com) een stel hulpmotoren (met bijhorende
electronica) voor fietsen gekocht. Na thuiskomst heb ik deze op mijn
Challenge Wing uitgeprobeerd. De lichte versie (300 watt,
ondersteunt tot 24 km/u) en beviel redelijk, vooral bij het fietsen
met kinderkar en kruissnelheden rond de 26 km/u was de extra
weerstand van de motor niet echt merkbaar, maar de extra steun in
rug bij het wegrijden is vooral zeer verlichtend voor de
beenspieren. Echter de 17 Ah accu is -een beetje afhankelijk van het
gebruik- na zo'n 30 km toch wel leeg. Een actieradius die voor mijn
doeleinden tekort is (gemiddelde ritafstand bedraagt ruim 50 km)!
Zonder fietskar en kinderen is de hulpmotor alleen geschikt met een
mechanisme om los te koppelen omdat bij toenemende snelheid de
weerstand van de motor toeneemt en deze ook behoorlijk warm kan
worden. Het gewicht van motor en accu begint dan ook te tellen (naar
schatting 7 a 8 kg). Dan lijkt de zwaardere motor van ZAP van 400
watt meer geschikt. Deze motor trekt de accu echter al na zo'n 20 km
leeg. Maar je fietst dan wel met relatief gemak steeds rond de 32
km/u.

Het meenemen van een 2e accu is vanwege het extra gewicht geen echte
optie, bovendien

Na deze ervaringen fiets ik toch weer gewoon zonder hulpmotor en heb
voor de motoren een anderen bestemming gevonden. Voor mijn
woon-werkverkeer heb ik een step in elkaar geknutseld; waar de
verhouding meer in de richting van het ondersteunen van de motor
ligt (electrostep met buitenboord hulpmens aandrijving). Uit
informatie van de NS bleek vooraf dat de NS geen brandstof motoren
mag vervoeren (geen Spartamet dus) maar wel electromotoren. Enkele
reis voor de step 5 km verdeelt in 3 stukken (thuis-tram,
tram-trein, trein-werk) blijkt het erg effectief. Ik heb tot nu toe
geen enkele keer een aansluiting gemist. Ik heb wel een aantal maal
voor de lol het tram-traject van circa 11 km 'gestept'. Met
snelheden van rond de 20 km/u rijdt ik toch nog veel fietsers
voorbij, die vervolgens vaak verbaast bijna de berm inrijden.

Geïnteresseerden om de motoren eens in de eigen situatie te testen
kunnen gerust contact opnemen. Ik ben best bereid om, onder
voorwaarden, één van de motoren een tijdje uit te lenen.

Groeten,
Frank

>Hallo,

>Ik zag laatst bij een lokale fietswinkel 2 fietsen staan met een
>electromotor die mee helpt als je begint te trappen. Op de fietsRAI
>heb ik al even zo' n fiets geprobeerd. Het geeft het gevoel alsof
>je steeds wind mee hebt. Als je sneller gaat dan 20 Km/h dan stopt
>de motor met helpen. En dergelijke optie zal de gemiddelde
>liefietser geen kortere traject tijd geven als we praten oven +/-
>20 Km. In de stad echter kan het vooral voor de streamliners met
>het extra gewicht wel een voordeel zijn als je b.v. geholpen wordt
> [...]

Frank van den Heuvel        tel:  +31 30 602 22 22
Nieuwegein, Nederland       fax: +31 30 602 22 71