Klimmen met een ligfiets

Vorige week heb ik via En Route meegedaan aan La Marmotte. Een
Cyclosportieve van ongeveer 170 km met een hoogteverschil van 5000 meter
over bekende Cols als Glandon, Croix de Fer, Telegraphe, Galibier, Lauteret
en l' Alpe d'Huez.
2 ligfietsers tussen 3000 racefietsers!
Klimmen gaat perfect met een ligfiets, het gaat alleen niet snel!
Voornamelijk is dit volgens mij te wijten aan het hogere gewicht. In mijn
geval weegt mijn volgeveerde M5 inclusief dagbagage 25 kilo. Juist op de
lange klimmen van soms meer dan 10 kilometer wordt veel tijd verloren die
niet meer in te halen is in de afdalingen. De klimsnelheid zakt soms terug
tot 6 km/h. Je wordt dan echt aan alle kanten voorbijgereden door bijna alle
racefietsers. Iets wat mij in Nederland zelden overkomt. Dalen gaat echter
spectaculair: snelheden van boven de 80 heb ik behaald. Dit dankzij het
fenomenale remvermogen van mijn 2 schijfremmen. Hierdoor hoefde ik niet meer
bang te zijn dat mijn voorbandje zou klappen doordat de oververhitte velg de
luchtdruk in de band te hoog opvoert hetgeen mij 2 jaar geleden was
overkomen.
Door de lage klimsnelheid en het goede uitzicht op een ligfiets geniet je
echter veel meer van de prachtige omgeving: fantastisch is het om tijdens de
klim opzij naar beneden te kijken naar hetgeen je al afgelegd hebt.
De finish op l' Alpe d'Huez heb ik niet bereikt omdat ik even na zessen
aankwam aan de voet van Alpe d'Huez en a. dan toch niet meer in de
klassering opgenomen zou worden en b. ik ook nog wel samen met de overige
deelnemers van de groep in het hotel de gezamenlijke maaltijd wilde
bijwonen. Gehoord heb ik van anderen dat de 2e ligfietser (een flevobike?)
nog wel (af en toe lopend) op l' Alpe d'Huez is gesignaleerd.

Groeten,

Peter Jasperse.