Re: De Cadansmeter

Bert Bruynooghe wrote:

> Het idee is natuurlijk goed, maar als je wil dat je display niet
> constant staat te swappen, mag de maximum plaatsafwijking van een
> magneet niet te groot zijn. (Ik reken wel nog eens even uit hoe groot).

Dat valt wel mee. Bij zo'n tandwiel is de afstand tussen twee magneetjes
2*pi*straal/5. Bij een straal van 8 cm (?) is die afstand 10 cm. Voor een
meetafnauwkeurigheid van een paar procenten moeten de magneetjes dus op een paar
millimeter nauwkeurig geplaatst worden. Dat lijkt me te doen.

> En draait je crank eigenlijk wel met een constante snelheid?

Ik denk het wel. Als je per omwenteling zou vertragen en versnellen zou je het
iedere keer voelen als de trappers weer "pakken" als je versnelt.

> Overigens heb je de kans dat je opnemertje constant dicht gaat omwille
> van de te kleine niet-magnetische tussenruimte tussen de magneten.

Zelfs bij gebruik van grote hoefijzermagneten lijkt me dat uitgesloten. Voorbeeld:
het is immers altijd al genoeg afstel-geknoei om te voorkomen dat de sensor het
magneetje over het hoofd ziet.

> En als je dan nog eens een metertje hebt waarvan de batterijen leeglopen
> als je je fiets parkeert met de opnemer tegen een magneet, dan moet je
> al behoorlijk uitkijken als je ergens stopt ...

Daar heb je gelijk in. Dit gebeurt echter alleen bij slechte tellers. De ontwerper
van een dergelijke teller mogen ze van mij overigens ontslaan. Misschien dat een
stevige weerstand in serie met de sensor in dat geval helpt, maar de kans is vrij
groot dat dan de teller ermee ophoudt.

Nog maar eens een ideetje: wat dacht je van een inductieve metaalsensor in plaats
van de magneetsensor. Dan kunnen alle magneetjes weer terug op de koelkast en
detecteert je teller iedere keer het metaal van de crank. Wow! (toegegeven, da's
geen plug-and-play).

Groeten,
Alte